Dalam Islam terkenal dengan Wali Allah yang dipanggil dengan
nama Khaidir. Sebenarnya panggilan yang tepat ialah “Khadhir”. Khadhir ialah
seorang yang mempunyai kelebih tersendiri yang dikurniakan oleh Allah swt. Dia adalah wali Allah dan
sempat berjumpa dan mengajarkan ilmu kepada Nabi Musa AS. Kewujudannya adalah
benar berdasarkan Al-Quran dan Hadith. Cerita ini disebut di dalam surah
Al-Kahfi, di dalam Sahih Al-Bukhari, Kitabul Ilmi ,Sahih Muslim Kitabul Fadhail
dan lain-lain.
Namun apa yang menjadi
persoalan, adakah ia masih hidup atau sudah meninggal dunia? Disebabkan tidak
ada dalil tentang dia hidup pada masa Nabi saw dan kewafatanya menjadikan ulama
khilaf dalam persoalan ini. Persoalan ini dijawab oleh ulama’ dengan berbagai
pentafsiran.
Bertitik tolak dari sinilah
masih ramai yang menganggap Khadhir masih
hidup sampai sekarang, kebanyakan mereka adalah ahli-ahli Tasauf. Banyak
cerita-cerita yang menyatakan mereka berjumpa dengan Khadhir? Namun semuanya perlu diteliti dengan Nas dan hadith
Nabi saw mengenai kesahihannya. Ini kerana, jika kita menyatakan Khadhir masih hidup meyebabkan dengan sedirinya kita membuka
pintu untuk orang mencari Khadhir, dan
boleh mengarah kepada kesesatan. Walaupun tidak disebutkan khadir masih hidup,
ramai orang mendakwa ia telah berjumpa dengan Khadhir.
Sebenarnya, boleh jadi orang
yang mendakwa berjumpa dengan Khadhir di
dalam hutan dan lain-lain tempat, bukanlah Khadhir? boleh jadi orang lain, syaitan dan sebagainya. Hal
ini disebabkan kita tidak jelas mengenai diri dan bagaimana rupa sebenar Khadir.
Ini kerana dakwaan ini perlu berbukti. Jika
syaitan, ia boleh menyerupai sesiapa saja kecuali Nabi saw, itupun di dalam
mimpi. Oleh demikian, ulama’ yang ingin membuktikan bahwa khadir telah meninggal
ada beberapa point yang dikemukakan :
Pertama, Berdasarkan hadith Nabi saw, di dalam Sahih Muslim, dalam
kitab fadhailul sahabah, bab Nabi s.a.w Bersabda: Dalam seratus tahun akan
datang, manusia yang hidup sekarang Ini (di zaman Rasulullah) tidak akan ada
lagi di atas muka bumi Ini:
أن عبدالله بن عمر قال:
صلى بنا رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات ليلة، صلاة العشاء، في آخر حياته. فلما سلم قام فقال "أرأيتكم ليلتكم هذه؟ فإن على رأس مائة سنة منها لا يبقى ممن هو على ظهر الأرض أحد".
قال ابن عمر: فوهل الناس في مقالة رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك، فيما يتحدثون من هذه الأحاديث، عن مائة سنة. وإنما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يبقى ممن هو اليوم على ظهر الأرض أحد. يريد بذلك أن ينخرم ذلك القرن.
صلى بنا رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات ليلة، صلاة العشاء، في آخر حياته. فلما سلم قام فقال "أرأيتكم ليلتكم هذه؟ فإن على رأس مائة سنة منها لا يبقى ممن هو على ظهر الأرض أحد".
قال ابن عمر: فوهل الناس في مقالة رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك، فيما يتحدثون من هذه الأحاديث، عن مائة سنة. وإنما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يبقى ممن هو اليوم على ظهر الأرض أحد. يريد بذلك أن ينخرم ذلك القرن.
Hadith Abdullah bin Umar r.a katanya:
Suatu malam Rasulullah
s.a.w bersembahyang Isyak bersama kami (di akhir hayatnya). Setelah memberi
salam, baginda s.a.w berdiri dan bersabda: Tahukah kamu akan malam ini?
Sesungguhnya seratus tahun akan datang tidak akan ada lagi seorang pun manusia
di atas muka bumi ini. Ibnu Umar berkata: Orang ramai salah faham (atau
terkejut) mengenai sabda Rasulullah s.a.w itu, mereka bercakap-cakap tentang
Hadis tersebut terutamanya mengenai Kiamat seratus tahun akan datang. Sedangkan
maksud Rasulullah ialah, tidak ada seorang pun manusia yang hidup sekarang ini
(zaman Rasulullah) akan hidup pada seratus tahun yang akan datang, dengan kata
lain kurun itu sudah berlalu. (Sahih Muslim : No.2537)
Hadith ini menceritakan
bahwa dari malam yang Nabi saw kata ni, seratus tahun akan datang tidak ada lagi
sahabat yang sezaman dengannya yang hidup. Tidak kiralah sahabat yang yang
sudah lahir atau baru lahir. Yakni, hidup ketika Nabi saw kata, bukan selepas
Nabi Saw kata.
Dari hadith inilah Imam
Bukhari, Ibnu Hajar dan lain-lain kata bahwa Khadhir telah meninggal. Bagi orang sufi mereka mengatakan
bahawa Khadhir hidup bukan di atas bumi,
tetapi ada di laut atau atas langit. Kita jawab, jikalau begitu bagaimana jika
orang menyatakan jumpa Khadhir di dalam
hutan?. Sebenarnya mengenai khodir ini tidak ada satu hadith pun yang menunjukkan
dia masih hidup. Tetapi hadith di atas jelas menunjukkan orang yang hidup zaman
Rasulullah akan meninggal dunia seratus tahun akan datang. Hadith ini bagi
ulama hadith menjadi dalil bahwa Khadhir
telah meninggal dunia.
Kedua, sekiranya Khadhir
masih hidup, kenapa pada zaman Nabi saw dia tidak datang bertemu dengan Nabi
saw? Secara logik tentu sekali sekiranya dia masih hidup, dia akan datang
disebabkan kelebihan Nabi saw, seperti solat di belakang Nabi saw?. Kenapakah Nabi
saw tidak pernah sebut “itu Khadhir” dan
lain-lain lafaz, sedangkan pada malaikat
pun Nabi saw pernah sebut demikian.
Soalan lain yang perlu dijawab
juga bagi mereka yang mempertahankan Khadhir masih hidup, kenapakah Khadhir
tidak pernah berjihad dengan Rasulullah?, sedangkan pahala berjihad bersama
Rasulullah adalah besar?. Di dalam Al-Quran ada menyebutkan tentang malaikat
pernah berjihad bersama Rasulullah saw. Oleh demikian semua ulama hadith
mengatakan tidak ada hadith tentang kehidupan Khadhir dan tentang kematinya secara soreh dan sahih, namun
hadith yang sahih ini boleh menjadi hujah bahawa ia telah meninggal.
Akhirnya jika kita masih
mendakwa bahawa Khadhir masih hidup, kita
perlukan hujjah Al-Quran dan Al-Sunnah kerana peristiwa ini adalah besar dan
berkaitan dengan Aqidah. Jika kita mengatakan ia masih hidup secara tidak
langsung kita juga membuka peluang kepada golongan Syiah yang mendakwa bahawa
Imam Mahdi adalah hidup dan ia ghoib. Dan mereka akan mendakwa ia tidak ada
beza dengan sunni yang berpegang dengan Khadhir masih hidup walaupun pada hakikatnya tidak ada Nas. Oleh demikian
berdasarkan hadith di atas sebaiknya kita sebagai Ahli Sunnah menyatakan Khadhir telah meninggl dunia.
Wallahu a’lam..
No comments:
Post a Comment