Friday, November 30, 2012

BUKAN MELIHAT HUKUM SEMATA2




Kadang-kadang hukum ini tidak boleh kita hanya lihat kepada zahirnya semata-mata, tetapi ditinjau juga melalui hikmat syariat, sebagai contoh Nabi saw tidak bagi kepada lelaki untuk memakai emas dan sutra. larangan ini ada hikmatnya supaya tidak mahu ajar kita hidup dalam kemewahan. Biarlah duit kita habis untuk-untuk akhirat dan agama.

Emas putih memanglah tidak haram bagi lelaki untuk memakainya dan tidak dikenakan zakat pun disebabkan pada hakikatnya ia bukanlah emas, begitu juga kain yang lebih mahal lagi dari sutera, tetapi bukan sutera boleh ke? Jawabnya boleh, ia tidak haram.

Tetapi apabila kita melihat dari sudut yg lain agama tidak mahu mengajar kita lebihkan dunia, menghabiskan duit kerana benda-benda seperti itu, betapa banyak lagi benda-benda yang besar perlu kita gunakan. Kita perlu lihat juga dari sudut agama jangan tengok dari sudut zahir sahaja. Di dalam hadith lain Nabi saw bersabda,

عن حُذَيْفَةَ بن الْيَمَانِ رضي الله عنهما قال: قال رَسُولُ الله صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم: "لا تَشْرَبُوا في انيةِ الذَّهَبِ والْفِضَّةِ، ولا تأكُلُوا في صِحَافِهِمَا، فإنها لَهُمْ في الدُّنْيَا، وَلَكُمْ في الآخِرَةِ"، متفق عليه

“Daripada Huzaifah ibn al-Yaman (r.a) bahawa Rasulullah saw pernah bersabada : “Janganlah kamu meminum dengan bekas  yang dibuat daripada emas dan perak dan jangan pula kamu makan dengan pinggang(atau talam) yang dibuat daripada keduanya. Kerana sesungguhnya bekas yang dibuat daripada emas dan perak itu  untuk mereka(orang kafir) di dunia dan untuk kamu di Akhirat” (Muttafaq’alaih)

Di dalam hadith juga melarang untuk kita menggunakan emas dan perak untuk dijadikan gelas dan pingang. Ini disebabkan akan timbul sifat angkuh pada diri seseorang. Islam tidak pula menyebut secara jelas orang yang menggunakan mutiara, berlian atau batu permata yang kadang-kadang ianya terlebih mahal dari emas dan perak untuk dijadikan bekas makanan. Kebanyakan ulama pun mengatakan tidak haram, tapi lihatlah kepada hikmat agama disebalik pengharaman bekas makanan dari emas dan perak tadi, kita akan dapati ia juga tidak elok.

Contoh lain supaya kita tidak lihat pada zahir hukum semata-mata. Mengenai penggunaan produk syarikat Yahudi. Memang halal makan tetapi dari sudut menyokong kemungkaran dan dari sudut politik tidak boleh. Sebab itulah ada ulama yang menyatakan haram dari sudut politik, kita menyokong syarikatnya, menyokong syarikatnya lebih lagi sehingga dengan kekayaanya akhirnya mereka pergi bom umat Islam, bunuh umat Islam dengan cara ni. Oleh demikian hukum terkadang tidak boleh lihat zahir semata-mata, pperlu juga melihat kepada hikmat syarak dan maqasidnya. Apabila kita lihat kepada maksud agama Islam terkadang kita akan menjadi tenang .

Oleh: Ahmad Syahin


No comments:

Post a Comment