Tuesday, November 27, 2012

MEMAHAMI HADITH ZINA DAN AL-LAMAM



حدّثنا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ (وَاللّفْظ لإِسْحَقَ. قَالاَ: أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرّزّاقِ. حَدّثَنَا مَعْمَرٌ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ عَبّاسٍ، قَالَ: مَا رَأَيْتُ شَيْئاً أَشْبَهَ بِاللّمَمِ مِمّا قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ أَنّ النّبِيّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: "إِنّ اللّهَ كَتَبَ عَلَىَ ابْنِ آدَمَ حَظّهُ مِنَ الزّنَى. مُدْرِكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ. فَزنَى الْعَيْنَيْنِ النّظَرُ. وَزِنَى اللّسَانِ النّطْقُ وَالنّفْسُ تَمَنّىَ وَتَشْتَهِي. وَالْفَرْجُ يُصَدّقُ ذَلِكَ أَوْ يُكَذّبُهُ". قَالَ عَبْدٌ فِي رِوَايَتِهِ: ابْنِ طَاوُسٍ عَنْ أَبِيهِ. سَمِعْتُ ابْنَ عَبّاسٍ.

“Dari Ibnu Abbas dia berkata, ‘saya tidak berpendapat tentang sesuatu yang paling dekat dengan makna Al-Lamam (dosa-dosa kecil) selain apa yang telah dikatakan oleh Abu Hurairah dari Nabi saw” Sesungguhnya Allah swt telah menetapkan pada setiap anak cucu Adam bahagiannya dari perbuatan zina yang pasti terjadi dan tidak mungkin dihindari. Maka zinanya mata melihat, zinanya lisan adalah ucapan, sedangan nafsu berkeinginan dan berangan –angan, dan kemaluanlah sebagai pembenar atau tidaknya.” Abad berkata; dalam riwayatkanya dari Ibnu Thawus dari Bapaknya dengan lafazh, Aku mendengar Ibnu Abbas..(HR.Muslim: 2657)

حدّثنا إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ. أَخْبَرَنَا أَبُو هِشَامٍ الْمَخْزُومِيّ. حَدّثَنَا وُهَيْبٌ. حَدّثَنَا سُهَيْلُ بْنُ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النّبِيّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: "كُتِبَ عَلَىَ ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنَ الزّنَى. مُدْرِكٌ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ. فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النّظَرُ. وَالأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الاِسْتِمَاعُ. وَاللّسَانُ زِنَاهُ الْكَلاَمُ. وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ. وَالرّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا. وَالْقَلْبُ يَهْوَىَ وَيَتَمَنّىَ. وَيُصَدّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذّبُهُ".

“Daripada Abu Hurairah , dari Rasulullah saw, beliau bersabda: “sesungguhnya manusia itu telah ditentukan nasib perzinaannya yang tidak mustahil dan pasti akan dijalaninya. Zina kedua mata adalah melihat, zina kedua telinga adalah mendengar, zina lidah adalah berbicara, zina kedua tangan  adalah menyentuh, zina hati adalah berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan semua itu akan ditindak lanjuti atau ditolak oleh kemaluan. (HR. Muslim: 2657)


Mafhum di dalam hadith ini sebenarnya perzinaan dan sebagainya telah ditakdirkan. Tetapi bukanlah makna Allah tentu, kita tidak mempunyai pilihan. Kita ada pilihan. Ketentuan Allah ada juga yang berupa qada’ mubram dan qada’ mualaq. Qada mualaq ialah  yang tergantung, apabila kita lakukan macam ni, natijahnya macam ni. Zina di dalam hadith ini sebagaimana yang disebutkan oleh Ibnu Abbas ialah zina yang mengakibatkan dosa kecil, bukan zina sebenar yang mengakibatkan dosa besar. Zina ini telah ditetapkan oleh Allah kepada kita. Kata Ibnu Abbas‘‘Saya tidak berpendapat tentang sesuatu yang paling dekat dengan makna  Al-Lamam (dosa-dosa kecil) selain apa yang telah dikatakan oleh Abu Hurairah, makna lamam dalam hadith di atas adalah tafsir daripada friman Allah swt,

  {الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم إن ربك واسع المغفرة}  

Maksudnya“ orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji yang selain dari kesalahan-kesalahan kecil. Sesungguhnya Tuhanmu maha luas ampunanNya(Surah Al-Najm: 32). Makna ayat ini, Allah lah yang maha mengampun orang-orang yang menjauhi maksiat selain daripada lamam seperti Firman Allah tadi. Firman Allah swt,

{إن تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم}

Maksudnya, “Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, niscaya Kami akan menghapuskan kesalahan-kesalahanmu (dosa-dosamu yang kecil) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (surga)” (An-Nisa’: 31). Maksudnya, dua ayat tadi, apabila meninggalkan dosa-dosa besar akan mengugurkan dosa-dosa kecil seperti Al-lamam. Mengenai dosa-dosa kecil Allah swt boleh ampun, Cuma jangan memandang mudah dosa kecil tersebut, dosa kecil jika dilakukan berterusan akan menjadi dosa besar juga atau boleh membawa kepada dosa besar.

Zina yang dimaksudkan ini bukanlah zina sebenar, tetapi zina yang berkait rapat dengan zina sebenar. Zina sebenar ialah kemaluan dengan kemaluan. Maksud di dalam hadith tadi (Zina mata adalah melihat) iaitu dengan melihat kemudian meninkmati dan mengambil manfaat daripada penglihtan itu seperti berkahyal dan sebagainya. Sekiranya melihat dengan tidak sengaja, kemudian kita menolak maka tidak mengapa. (Zina lidah adalah berbicara) ialah mengucap, iaitu mengucap perkataan yang tidak patut untuk dibicarakan seperti menceritakan tentang hubungan suami isteri di hadapan isteri orang lain, mencarut dan sebagainya. Begitu juga bercakap dengan perempuan ajnabiah atau perempuan dengan laki-laki yang bukan suami, iaitu dengan maksud ingin seronok-seronok serta ghairah, ini juga termasuk zina lidah. Perbuatan seperti ini boleh menjurus kepada perbuatan zina yang lebih besar. Bukan tidak boleh secara total bercakap dengan wanita ajnabi, Jika ada tujuan lain ia dibolehkan, seperti mahu jualbeli ada urusan dan sebagainya. Tetapi kalau dengan tidak ada tujuan, ghairah dan sebagainya ia termasuk zina lidah.

(Zina hati ialah berkeinginan dan berangan–angan) iaitu mengenai orang perempuan dan lelaki yang tidak halal baginya. Ini semua adalah zina nafsu atau hati. Hujung jatuh zina ini boleh pergi kepada penzinaan sebenar yakni dengan kemaluan.“ Al-lamam” ini adalah lintasan hati benda ini boleh terhapus dengan istighfar, ambil wuduk dan sebaginya. Tetapi tidaklah sampai kena hukum seperti zina sebenar(zina hakiki). (Zina telinga adalah mendengar) iaitu mendegar benda-benda yang boleh menaikkan nafsu, benda yang menjurus kepad zina sebenar, seperti kata-kata lembut dari perempuan ajnabiyyah dan sebagainya. (zina kedua tangan  adalah menyentuh) iaitu menggunakan tangan terutama yang boleh membawa kepad zina sebenar seperti sentuh perempaun ajnabiyyah dan sebagainya. Kesemua ini lanjutanya boleh sampai kepada zina sebenar.

Oleh demikian benda-benda seperti ini disekat di dalam Islam. Ini kerana ia boleh membawa kepada zina yang hakiki. Khalwat disekat sebab takut jatuh kepada zina hakiki. Tapi jika bercakap, melihat dan sebagainya bukan dengan maksud mengambil faedah ke arah zina tidak mengapa. Kalau berjumpa dengan perempuan ajnabi bercakap serta dalam keadaan tidak khalwat, disebabkan ada urusan perkahwinan dan sebagainya tidak megapa sebab ada tujuan. Penting menjauhi unsur–unsur tadi disebabkan ia boleh membawa kepada zina yang sebenar. Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah di dalam kita “khuturatul zina” ia menyatakan empat perkara yang besar yang boleh menyebabkan seseorang itu jatuh kepada zina, iaitu pertama penglihatan, kedua fikiran yang terlintas di hati, ketiga ialah ungkapan kata-kata dan keempat ialah langkah nyata untuk sebuah perbuatan.. Wallahu a’lam.. 


Oleh: Ahmad Syahin

---------------------------------

Syarah Imam Al-Nawawi:

قوله: (ما رأيت شيئاً أشبه باللمم مما قاله أبو هريرة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: إن الله كتب على ابن آدم حظه من الزنا أدرك ذلك لا محالة، فزنا العينين النظر، وزنا اللسان النطق، والنفس تمني وتشتهي، والفرج يصدق ذلك أو يكذبه) وفي الرواية الثانية "كتب على ابن آدم نصيبه من الزنا مدرك ذلك لا محالة، فالعينان زناهما النظر، والأذنان زناهما الاستماع، واللسان زناه الكلام، واليد زناها البطش، والرجل زناها الخطى، والقلب يهوى ويتمنى، ويصدق ذلك الفرج ويكذبه" معنى الحديث أن ابن آدم قدر عليه نصيب من الزنا فمنهم من يكون زناه حقيقياً بإدخال الفرج في الفرج الحرام، ومنهم من يكون زناه مجازاً بالنظر الحرام أو الاستماع إلى الزنا وما يتعلق بتحصيله، أو بالمس باليد بأن يمس أجنبية بيده أو يقبلها، أو بالمشي بالرجل إلى الزنا أو النظر أو اللمس أو الحديث الحرام مع أجنبية ونحو ذلك، أو بالفكر بالقلب، فكل هذه أنواع من الزنا المجازي، والفرج يصدق ذلك كله أو يكذبه، معناه أنه قد يحقق الزنا بالفرج، وقد لا يحققه بأن لا يولج الفرج في الفرج وإن قارب ذلك والله أعلم وأما قول ابن عباس: ما رأيت شيئاً أشبه باللمم مما قال أبو هريرة فمعناه تفسير قوله تعالى: {الذين يجتنبون كبائر الإثم والفواحش إلا اللمم إن ربك واسع المغفرة} ومعنى الاَية والله أعلم الذين يجتنبون المعاصي غير اللمم يغفر لهم اللمم كما في قوله تعالى: {إن تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم} فمعنى الاَيتين أن اجتناب الكبائر يسقط الصغائر وهي اللمم. وفسره ابن عباس بما في هذا الحديث من النظر واللمس ونحوهما وهي كما قال هذا هو الصحيح في تفسير اللمم، وقيل أن يلم بالشيء ولا يفعله، وقيل الميل إلى الذنب ولا يصر عليه، وقيل غير ذلك مما ليس بظاهر، وأصل اللمم والإلمام الميل إلى الشيء وطلبه من غير مداومة والله أعلم




No comments:

Post a Comment