Pada bulan Ramadhan yang mulia ini Allah Swt mensyariatkan kepada
orang yang beriman untuk menunaikan puasa. Puasa merupakan rukun keempat
daripada rukun Islam dan ia merupakan perkara yang difardhukan oleh Allah swt. Ibadat
ini merupakan peluang keemasan bagi mereka yang beriman untuk mempertingkatkan
lagi keimanan dan ketaqwaan kepada Allah Swt.
Perkataan puasa di
dalam bahasa Melayu dikatakan berasal dari perkataan "up'was"
maksudnya puasa. Kalimah ini diambil dari bahasa Sanskrit iaitu bahasa kasta
tertinggi dalam agama Hindu. Akan tetapi kita tidaklah memakai maksud asal
puasa seperti cara orang hindu berpuasa. Kita memakai puasa cara kita, istilah puasa
seperti yang dikatakan syarak. Puasa dalam bahasa arab dipanggil “saum”
iaitu ” imsak” yang bermaksud tahan. Manakala dari sudut Istilah syarak ialah“penahanan
tertentu, pada zaman tertentu daripada orang-orang tertentu dengan
syarat-syaratnya”.
Syeikh Yusof Al-Qaradhawi dalam rancangan “Al-Syariah wal hayah
tahun 2009”, beliau mengatakan bulan
ni adalah bulan besar dan menamakanya sebagai “ربيع الحياة الأسلامية “ Musim Bunga Islam atau musim bunga yang menghidupkan Islam”. Inilah yang digunakan
oleh orang Arab dalam peristiwa tertentu yang cantik atau perubahan besar. Menunjukkan besarnya bulan ni, begitu juga “saurah di negara-negara
arab dipanggil sebagai الربيع العربي.
Al-Qaradhawi menamakan dengan nama ini kerana pada
musim inilah untuk memperbaharui hati dengan iman, akal dengan makrifah,
kekeluargaan dengan saling menghubungi satu sama lain, masyarakat dengan perhubungan
antara satu sama lain, orang kaya mengasihi orang fakir dan orang kuat menolong
orang yang lemah dan menziarahi antara
satu sama lain, maka bulan ini adalah bulan yang memperbaharui kehidupan Islam.
Melahirkan Sifat Taqwa
Al-Quran menyebut di antara matlamat ibadah puasa yang
dilaksanakan ialah untuk memupuk sifat taqwa kita kepada Allah, Firman Allah Swt :
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا
كُتِبَ عَلَيْكُمُ
الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلَى
الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُونَ
“ Hai
orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan
atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa” (Al-Baqarah:183)
Matlamat puasa dijelaskan dengan terang oleh Allah swt, iatu puasa
dapat membina ketakwaan. Perhatikan pada perkataan “لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ” . Kalimah لَعَلَّ (mudah-mudahan), kalimah
ini apabila ada di dalam Al-Quran ia membawa makna sungguh-sungguh, ini kerana
fakta Allah swt tidak ada yang syak. Maka kalimah ini apabila datang dari pihak
Allah di dalam Al-Quran memang benar. Cuma uslub bahasa “mudah-mudahan” boleh
digunakan.
Antara latihan di dalam bulan puasa ialah seseorang itu perlu
menahan diri daripada makan, minum, mengauli isteri dan lain-lain pada siang
hari. Padahal perkara itu asalnya halal, boleh dilakukan jika di bulan-bulan
lain, tetapi di dalam bulan puasa menjadi haram. Disinilah cara untuk mengajar
ketaqwaan kita kepada Allah swt dan patuh kepada perintahnya. Jika perkara itu
halal pun kalau Allah mengatakan haram ianya menjadi haram.
Demikianlah bagaimana mungkin bagi orang yang betul-betul mendapat
tarbiyah Ramadhan melakukan perkara yang betul-betul haram seperti mencuri, berzina.
Sedangkan yang halalpun pada ketika-ketika tertentu kita tidak boleh lakukan. Mudah-mudahan
pada musim puasa ini kita dapat belajar dalam madrasah Ramadhan untuk menahan
daripada melakukan dosa kepada Allah swt dan menjadi orang yang bertaqwa.
Menanam
Sifat Bersyukur
Pada bulan Ramadhan yang mulia ini Allah Swt mensyariaatkan kepada
orang yang beriman untuk menunaikan puasa, sama ada mereka merupakan raja,
menteri, pemerintah, pegawai, orang kampung dan lain-lain mereka tetap akan
diarah oleh Allah Swt untuk melakukan puasa termasuklah kita semua.
Inilah yang dikatakan kita semua tidak lebih, dan hanya sebagai hamba
yang hina kepada Khalid yang maha agung.
Semua
orang beriman diwajibkan berpuasa selama sebulan, hikmat daripada cara ini
adalah untuk merasakan sedikit kelaparan sebagai didikan kepada orang yang
selalu kenyang. Puasa bukanlah bermatlamat untuk menyeksa, tetapi lapar puasa
adalah untuk mendidik. Semoga dengan cara ini orang yang sentiasa senang dapat
merasai apa yang dipanggil dengan lapar dan dapat bersyukur dengan nikmat Allah
yang berupa makanan.
Allah juga
mensyariatkan puasa kepada semua hambanya smada yang senang atau yang susah.
Bagi yang senang yang sentiasa dapat makan-maknan yang mewah-mewah mereka pun
diminta untuk berpuasa. Dengan berpuasa semoga mereka dapat merasai kepahitan
hidup seperti orang-orang yang tidak
makan, yakni orang-orang miskin. Dengan cara ini mudah–mudahan orang yang kaya
selalu rasa bersyukur. Bukan setakat itu, hasil daripada itu juga apabila kita
sudah merasai kepahitan hidup sebagai seorang yang miskin dan susah, seharusnya
mereka dapat menjaga orang yang miskin tersebut supaya mereka tidak tersiksa
dengan kelaparan.
Mewujudkan
Keikhlasan
Orang lain
tidak tahu seseorang, samaada dia berpuasa atau tidak. Keikhlasan puasa hanya
diri sendiri yang tahu. Inilah keistimewaan puasa berbanding ibadat-ibadat yang
lain yang boleh dilihat oleh orang lain sebagai contoh solat, zakat, haji,
qorban, sedekah dan sebagainya yang merupakan ibadah yang dapat dilihat oleh
orang lain. Akan tetapi puasa tidak dapat dilihat. Dengan cara inilah
mudah-mudahan dapat mengajar erti keikhlasan dalam diri orang yang berpuasa.
"يدع طعامه من أجلي ويدع شرابه من أجلي ويدع شهوته من أجلي ويدع زوجته من أجلي فالصوم لي وأنا أجزي به"
“Ia meninggalkan
makanya keranaku, ia meninggalkan minumnya keranaku, ia meninggalkan syahwatnya
keranaku, ia meningglkan isterinya
keranaku , maka puasa itu untukku, dan Akulah yang akan memberikan balasanya
sendiri”.
Allah
menjanjikan pahala yang besar bagi orang yang berpuasa, ulama’-ulama’
mufassirin menyebut ayat seperti di dalam surah Sajdah dibawah ini adalah
balasan bagi orang yang berpuasa:
فَلا تَعْلَمُ
نَفْسٌ مَا
أُخْفِيَ لَهُمْ
مِنْ قُرَّةِ
أَعْيُنٍ جَزَاءً
بِمَا كَانُوا
يَعْمَلُونَ
“Seorang
pun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka yaitu (bermacam-macam
nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah
mereka kerjakan”.
Di dalam
Hadith Nabi saw bersabda :
للصائم فرحتان فرحة عند افطاره وفرحة عند
لقاء ربه
" Orang yang berpuasa itu mempunyai dua
kegembiraan: kegembiraan yang pertama ketika
berbuka puasanya dan kegembiraan yang lain ialah ketika masa menemui
Tuhanya “
Perisai
Melawan Syaitan
Puasa
itu merupakan suatu jalan penentangan
terhadap musuh Allah swt, iaitu Syaitan. Ini disebabkan jalan Syaitan itu ialah
melalui syahwat dan hawa nafsu yang banyak makan dan minum. Jadi dalam menekan
dan menentang kemahuan musuh Allah itu adalah dengan cara mengurangkan makan
dan minum. Namun alangkah sedih apabila sesetengah orang pada siangnya
berpuasa, tetapi malamnya terlalu banyak makan, sehingga hilang maksud puasa
itu sendiri.
Syaitan
pada bulan Ramadhan diberkas atau ada juga
ulama yang berpendapat Syaitan sudah hilang godaan kerana orang yang beriman ketika ini memperoleh kekuatan dengan
berpuasa.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضي اللّهُ عَنْهُ أَنّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: "إِذَا جَاءَ رَمَضَانَ فُتّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنّةِ، وَغُلّقَتْ أَبْوابُ النّارِ، وَصُفّدَتِ الشّيَاطِينُ".
“ Daripada
Abi Hurairah Radialllahu anhu, bahawasanya Nabi saw bersabda : Apabila datang bulan
Ramadhan dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu neraka, dan diberkas
syaitan-syaitan” (HR.Muslim)
قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه وسلم "إِذَا كَانَ رَمَضَانُ فُتّحَتْ أَبْوابُ الرّحْمَةِ، وَغُلّقَتْ أَبْوابُ جَهَنّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشّياطِينُ".
“ Nabi Saw
bersabda” Apabila Ramadhan dibuka pintu-pintu rahmat dan ditutup pintu-pintu
jahannam dan dirantai syaitan-syaitan”(HR.Muslim)
Mematahkan
Hawa Nafsu
Berpuasa
juga adalah salah satu cara untuk mematahkan nafsu syahwat, ini jelas
diterangkan dalam hadith Nabi saw :
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
“
Diriwayatkan daripada Abdullah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kami:
“Wahai sekalian pemuda, sesiapa di kalangan kamu yang mampu menyediakan
perbelanjaan perkahwinan maka hendaklah dia berkahwin kerana sesungguhnya itu
lebih menahan pandangan (daripada melihat wanita) dan lebih menjaga kemaluan.
Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana ia dapat
menundukkan nafsunya.( HR. Bukhari : 1905)
Di dalam
syarah matan jauharatul tauhid disebutkan تخلقوا بأخلاق الله “ berakhlaklah kamu dengan akhlak Allah”. Banyak
sifat-sifat Allah, yang Allah menyuruh kepada kita untuk menirunya, sebagai
contoh Allah swt bersifat dengan sifat “rafiq” berhalus dan dia suka
kepada orang yang mempunyai sifat ini. Allah juga catik dia suka kepada
kecantikan. Nabi saw sebut sikap berhati-hati itu daripada Allah dan gopoh itu
daripada syaitan.
Tingkatan
Puasa
Menurut Imam Al-Ghazali di dalam kitab ihya’ulumiddin, bahawa
orang yang berpuasa itu dapat dibahagikan kepada tiga darjatnya, iaitu:
Puasa Umum: iaitu berpuasa dengan menahan perut
dan faraj(kemaluan) dari mengecap kesyahwatanya.
Puasa Khusus: iaitu puasa yang disertakan dengan
mengekang pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota
dari melakukan perkara-perkara yang haram atau dosa.
Puasa khususul-khusus: iaitu berpuasa dengan menyertakan
semua yang tersebut di atas tadi, dan menambah lagi dengan berpuasa hati dari segala
cita-cita yang kotor dan pemikiran-pemikiran keduniaan, dan memesongkan
perhatian dari selain Allah azzawajalla sam sekali.
Perkara yang sama ada disebut juga di dalam kitab Hujatullah
Al-Baligha, sebuah kitab falsafah yang dikarang oleh Imam Shah Waliyullah
Al-Dehlawi, dalam kitab Hikmatul Tasyrik Wal Falsafah oleh Syeikh Ali Ahmad Al
Jurjawi (Syeikh di mesir) kitab-kitab ini menyebut juga tentang peringkat puasa
ini.
Oleh demikian tidak hairan kenapa pada zaman Nabi dan sahabat
berlaku peperangan pada bulan Ramadhan, ia juga pada zaman-zaman kemudian yang
jika dilihat secara zahir mereka berpuasa. Kenapakah mereka mempunyai kekuatan?.
Mungkin puasa yang mereka puasa bukan seperti puasa kita, puasa mereka ialah
puasa auliya’ Allah, pada bulan inilah mereka bayak merebut kebaikan.
Di dalam sejarah telah mencatatkan kemenangan umat Islam dalam
bulan Ramdhan sebagai contoh peristiwa peperangan
Badar Al-Qubra pada 2 ramadahan tahun kedua hijrah, peristiwa fathul Mekkah
pada10 Ramadan tahun kelapan Hijrah, Peristiwa perjalanan Nabi muhammad ke
Tabuk, Rasulullah berada di Tabuk pad a26 ramadan tahun 9 hijrah, Islam sampai
ke Yaman Peristiwa ini berlaku pada bulan Ramadan tahun ke-10 hijrah, Penyerahan
Badar Taif pada bulan Ramadan tahun ke-9 hijrah, Pembukaan andalus (Sepanyol )
pada 28 Ramadan tahun ke-92 Hijrah dan
banyak lagi.
Pembersihan
Daripada Dosa
Bulan Ramadhan adalah bulan pengampunan dosa –dosa kita oleh Allah swt. Banyak
hadith-hadith yang menerangkan bahawa Allah akan mengampun doa kita yang lepas,
sabda Rasulullah:
"من صام رمضان إيمانًا واحتسابًا غفر له ما تقدم من ذنبه
“ Rasulullah
bersabda : Sesiapa yang berpuasa di
bulan Ramadhan dengan keimanan dan mengharapkan pahala (keikhlasan) diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu”
ومن قام رمضان إيمانًا واحتسابًا غفر له ما تقدم من ذنبه" (متفق عليه من حديث أبي هريرة).
“ Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan
penuh keimanan dan mengharapkan pahala (keikhlasan) diampunkan dosa- dosanya
yang telah lalu”
Oleh: Ahmad Syahin
http://nikabduh.com/2012/08/11/tazkirah-ramadhan-30-saat-10/
ReplyDelete