Sunday, July 3, 2011

BERPOLITIK TANPA PARTI 1

Orang sering menyatakan bahawa parti itu identik dengan politik dan orang yang tidak berparti adalah orang yang tidak berpolitik. Dakwaan seperti ini sebenarnya salah, logika yang sebenar ialah “ berpolitik tidak semestinya berparti, sebaliknya berparti sudah semestinya berpolitik”. Saya teringat apa yang dikatakan oleh Tok Guru Nik Aziz bahawa “parti adalah bekas untuk membawa Islam”. Parti sebenarnya adalah INFRA STRUKTUR POLITIK, iaitu kehidupan politik yang berlangsung melalui organisasi sosial politik. Memang ramai yang tidak sedar hakikat ini kerana mereka lahir dalam suasana ada politik kepartian, akhirnya mereka menuduh orang yang tidak berparti adalah orang yang tidak berpolitik.

Berpolitik adalah satu seni, sekiranya berparti tidak mendatangkan hasil, maka kita boleh mencari makanisme lain untuk membolehkan Islam berjalan dan dapat dilaksanakan. Jika kita melihat di negara ini sebagai contoh, Dr Asri ialah seorang yang lantang menyuarakan pandangan dalam isu-isu poltik semasa, kenyataan beliau seakan-akan setaraf dengan pandangn pemimpin tertinggi parti poltik. Oleh itu adalah tidak adil jika kita mengatakan Dr Asri bukan ahli politik. Begitu juga zaman kekuasaan khilafah terdahulu, mereka tidak berpati tetapi mereka tetap berpolitik.

Demikianlah tidak mustahil jika pendapat bukan ahli parti politik terkadang dipakai lebih dari ahli parti politik dan tidak mustahil juga pendapat ahli parti politik juga lebih mendapat tempat. Disinilah seni bagi kita untuk memilih manakah yang paling berkesan untuk kita lakukan kerana ia adalah seni. Tidak elok jika kita hanya mengatakan kita sahaja yang betul , kerana orang yang betul ialah orang yang paling berhasil melakukan kerja dan manfaat yang banyak bagi umat. Lihatlah suasana, jika berparti itu lebih baik, maka berpartilah, tapi jika berparti itu tidak lagi mendatangkan kebaikan maka tinggalkanlah atau mengambil inisiatif dengan menubuhkan parti lain, seperti yang dilakukan AKP di Turki.

Jika kita melihat pada zaman Orba, iaitu zaman pemerintahan Soeharto di Indonesia. Oposisi dan kritikan tidak dibenarakan, parti –parti Islam menjadi tersepit kerana semuanya digabungkan dalam satu parti iaitu PPP. Menurut cerita jika menkritik kerajaan siang hari maka hilang pada waktu malam. Pada saat inilah timbul gagasan “islam yes, partai islam no”, yang digagaskan oleh Cak Nur atau Prof Dr Nucolis Madjid. Memang perkataan ini adalah kontrovesi, tetapi apabila dilihat dari sosiopolitik yang berlaku di Indonesia ketika itu ia dapat diterima. Saya bukanlah orang yang setuju dengan banyak pendapat kontrovesi lain Cak Nur, tetapi hal yang benar seperti ini adalah suatu yang logic diterima dan dapat memberi pengajaran bagi kita. Oleh itu jika kita melihat kepada Pak Natsir, selepas beliau keluar dari penjara zaman Orba, beliau banyak menumpu kepada dakwah yang lebih fleksibel, disinilah dia mula menubuhkan Dewan Da’wah Islamiyah Indonesia (DDII) 26 Februari 1967.

Wallahu a’lam. Bersambung…

Oleh : Ahmad Syahin

No comments:

Post a Comment