Sunday, September 25, 2011

Aku dan Majlis Taklim Al-Ittihad

J

Alhamdulillah syukur kepada Allah swt, kerana masih lagi diberi kesempatan untuk mencoret sedikit artikel. Selama berada di Medan, aku berpeluang mengikuti kuliah umum seminggu sekali di Majlis Ta’lim Al-ittihad. Majlis ta’lim seprti ini selama aku berada di Malaysia belum pernah aku jumpa. Aku tidak pasti adakah majis seperti ini ada, terutama di utara semenanjung. Oleh demikian di kesempatan ini aku cuba untuk menulis apakah keunikan majlis ta’lim ini, sekiranya baik, selayaknya ditiru oleh masyarakat kita di Malaysia.

Majlis ini sangat istimewa, perbahasan –perbahasan yang diadakan di majlis ini sangat tuntas dan ilmiyyah berbanding pengajian –pengajian umum seperti di masjid-masjid tempat kita. Di Malaysia kelihatan tempat pengajian awam yang ada di masjid-masjid hanya sekadar mengisi waktu kosong menunggu masuk isya’ sahaja. Kalaupun ada yang lain, majlis –majlis ilmu pada pagi Jumaat sahaja. Itu pun pengisian yang tidak tuntas dan bersungguh-sungguh belajar, hanya sebagai penambah semangat dan nasihat. Berbeza dengan majlis ta’lim ini yang kebanyakan pelajar yang datang bersungguh-sungguh untuk belajar.


Syeikh Nuruddin sebagai tetamu jemputan dan Dr Ardiansyah

Di majlis ini, perbahasan yang dibentangkan ialah sekitar masalah fiqh, hadith, tasauf, tafsir, aqidah, muamalat, politik, isu semasa dan banyak lagi. Pengisian atau ustaz yang mengajar di majlis ini terdiri daripada kalangan ustaz yang begitu pakar dalam maslah fiqh dan agama. Mereka yang layak untuk mengajar di sini terdiri daripada garaduan lepasan timur tengah, kiayi pondok, pensyarah ( kususnya IAIN), doktor dan profesor. Setiap malam biasanya dua atau tiga orang membentangkan artikel “ makalah” masing-maasing. Selepas membentangkan makalah, sesi soal jawab dibuka samada untuk menaggapi(sanggah), bertanya, dan sebagainya. Tidak seperti tempat kita, keberaniaan bertanya dikalangan pendengar disini telah menghidupkan suasana majlis ilmu yang begitu meriah.

Audien dibekalkan dengan makalah dan wajib bagi ahli panel membuat makalah tersebut sebelum menyampaikan materi. Rujukan makalah tersebut mestilah kitab-kitab yang mu’tabar dan sebolehnya ada pandangan daripada beberapa mazhab. Disebabkan forum dan diskusi di majlis ini ilmiyyah, maka majlis ini mengambil masa yang panjang, iaitu bermula selepas solat isyak hingga pukul 12 malam. Semasa perbentangan bermula pelajar atau audien dibekalkan dengan air kopi atau air teh, kuih juga dibekalkan bagi pelajar di majlis ini. Perkara ini jarang dilakukan ditempat kita, kebajikan makan hanya berkisar membuat tahlil, berzanji, maulid dan lain-lain terutama yang dilakukan di rumah-rumah.

Selain itu apa yang tidak berlaku ditempat kita juga ialah, majis ini menampilkan nara sumber (pembentang) daripada berbagai aliran, ada yang lepasan Al-Azhar, Madinah, Pakistan, Pondok Pisantren, IAIN dan lain-lain. Kaum muda dan kaum tua boleh duduk sepentas untuk menyampaikan pendapat mereka. Hadirin juga terdiri dari kalangan berbeza latar belakang, ada dari Muhammadiah, NU, Persis, Hizbu Tahrir, Salafi, Aliran Pondok, Berbagai aliran partai dan lain-lain, kecuali Ahmadiah kata” Ustaz Hafiz Yazid” yang terkenal disini. Ia berbeza dengan tempat kita, kalau Ahli hadith orang Ahli hadith sahaja, kalau salaf orang salaf saja yang hadir. Ustaz hafiz Yazid” sebagai penceramah tetap, ada menyatakan secara mafhumnya bahwa disini boleh berbagai aliran “ kita bukan mahu leburkan aliran tersebut cuma ingin saling menghormati satu sama lain”. Aku melihat ini penting supaya setiap aliran saling memahami bukan ta’sub pandangan masing-masing, apa lagi disini benarkan untuk berhujjah dan berdebat. Malah seringkali aku melihat Ustaz Hafiz Yazid berdebat dengan pelajar aliran salafi iaitu “ Dr Arifin Siregar “ Dr spesialis kulit” yang lebih dikenali dengan panggilan Pak Arifin “.

Oleh demikian, majlis ini boleh dijadikan sebagai model teknik pengajin di tempat kita. Ia adalah cara yang sangat berkesan untuk memperkayakan budaya ilmu di dalam masyarakat. Sistem pengajian seperti ini wajar ditiru dan dilakukan secara konsisten pada setiap menggu. Di tempat kita masih dangkal sistem pengajian walau tidak dinafikan bahwa ustaz-ustaz ramai. Namun pengkajian lebih mendalan tidak ada. Yang ada khas untuk orang mahu mengaji di pondok-pondok sahaja. Akhirnya masyarakat kita menjadi cenderung terlalu taqlid, jahil, tidak terbuka dalam banyak cabang ilmu. Selain itu majlis ini boleh meleburkan fanatik terhadap pendapat aliran masing-masing dan mampu untuk bertasamuh serta memilih pendapat yang paling benar daripada orang lain.


Oleh : Ahmad Syahin

25/9/2011, Medan.


3 comments: