Sunday, July 15, 2012

APAKAH BID'AH YANG TERCELA?








Perbincangan mengenai bid’ah adalah antara satu perbincangan yang agak panas. Ramai yang mempunyai pendapat masing-masing untuk menterjemahkanya. Walaupun demikian persoalan bid’ah ini bukanlah suatu yang perlu kita anggap ianya kecil, ini kerana jelas banyak hadith-hadith Nabi saw yang menyatakan ancaman dan bahaya melakukan bid’ah. Untuk memahami bid’ah cuba kita teliti lafaz-lafaz hadith mengenai bid’ah di bawah.

Pertama :
عَنْ أُمِّ الْمُؤْمِنِيْنَ أُمِّ عَبْدِ اللهِ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ : قَالَ رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم : مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ  رَدٌّ. [رواه البخاري ومسلم وفي رواية لمسلم : مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ ]

“ Dari Ummul Mu’minin: Ummu Abdillah; Aisyah radhiallahuanha dia berkata: Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: Siapa yang mengada-ada dalam urusan (agama) kami ini yang bukan (berasal) darinya), maka dia tertolak. (Riwayat Bukhori dan Muslim), dalam riwayat Muslim disebutkan: siapa yang melakukan suatu perbuatan (ibadah) yang bukan urusan (agama) kami, maka dia tertolak”.
Kedua : 
عَنْ أَبِي نَجِيْحٍ الْعِرْبَاضِ بْنِ سَاريةَ رَضي الله عنه قَالَ : وَعَظَنَا رَسُوْلُ اللهِ صَلىَّ الله عليه وسلم مَوْعِظَةً وَجِلَتْ مِنْهَا الْقُلُوْبُ، وَذَرِفَتْ مِنْهَا الْعُيُوْنُ، فَقُلْنَا : يَا رَسُوْلَ اللهِ، كَأَنَّهَا مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ، فَأَوْصِنَا، قَالَ : أُوْصِيْكُمْ بِتَقْوَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ تَأَمَّرَ عَلَيْكُمْ   عَبْدٌ، فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلاَفاً كًثِيْراً. فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِيِّيْنَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ، وَإِيَّاكُمْ   وَمُحْدَثَاتِ اْلأُمُوْرِ، فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ [رَوَاه داود والترمذي وقال : حديث حسن صحيح]

“ Dari Abu Najih Al Irbadh bin Sariah radhiallahuanhu dia berkata: Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam memberikan kami nasehat yang membuat hati kami bergetar dan air mata kami bercucuran. Maka kami berkata: Ya Rasulullah, seakan-akan ini merupakan nasehat perpisahan, maka berilah kami wasiat. Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda: “ Saya wasiatkan kalian untuk bertakwa kepada Allah ta’ala, tunduk dan patuh kepada pemimpin kalian meskipun yang memimpin kalian adalah seorang budak. Karena di antara kalian yang hidup (setelah ini) akan menyaksikan banyaknya perselisihan. Hendaklah kalian berpegang teguh terhadap ajaranku dan ajaran Khulafaurrasyidin yang mendapatkan petunjuk, gigitlah (genggamlah dengan kuat) dengan geraham. Hendaklah kalian menghindari perkara yang diada-adakan, karena semua perkara bid’ah adalah sesat (Riwayat Abu Daud dan Turmuzi, dia berkata: hasan shahih) 

Apabila kita meninjau maksud kedua-dua hadith tersebut bid’ah yang dilarang ialah bid’ah yang berkaitan dengan mereka-reka perkara baru dalam agama. Adapun perkara berkaitan dengan dunia Nabi saw memberi keluasan kepada kita untuk berinovasi.  

Namun kekeliruan timbul apabila sesetengah pihak memakai maksud bid’ah disini dengan maksud Lughawi (bahasa), bukan maksud Istilah Syara’. Untuk mengatakan sesuatu itu bid’ah yang dimaksudkan Nabi saw kita tidak boleh mengukur sesuatu dengan penafsiran bahasa semata-mata, kita mestilah memerhatikan apakah yang dimaksudkan dari sudut istilah yang dimaksudkan syara’. Sebagai contoh kalimah solat pada asalnya dari sudut bahasa adalah bermaksud doa, firman Allah:

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

“ Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka, dan mendoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” (Al-Taubah 103)

Tetapi apabila kita mahu memakai makna sebenar solat mestilah dengan difinisi dari sudut istilah bukan bahasa. Kalimah وَصَلِّ disini bukan bermaksud solat tetapi bermaksud doa. Begitu juga masalah bid’ah kita tidak boleh memakai maksud lughawi tetapi mestilah memakai maksud istilah yang dikehendaki syarak, serta apakah yang dimaksudkan syarak tentang benda baru yang tercela tersebut. Inilah yang dimaksudkan Istilah Syarak. Di dalam hadith tersebut jelas iaitu mengada-adakan sesuatu yang baru dalam agama, inilah yang dilarang oleh Nabi saw.

 Perkara inilah yang dikatakan oleh Nabi saw sebagai,  وَإِيَّاكُمْ   وَمُحْدَثَاتِ اْلأُمُوْرِ، فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ (Hendaklah kalian menghindari perkara yang diada-adakan, karena semua perkara bid’ah adalah sesat). Perkara yang baharu dalam agama inilah yang dimaksudkan Nabi saw sebagai sesat. Oleh demikian, Dr Yusuf al-Qaradawi di dalam bukunyanya al-Bid’ah wa al-Sunnah telah memilih memilih ta’rif yang paling tepat oleh al-Imam al-Syatibi r.h yang menyatakan bid’ah ialah:

طريقة في الدين مخترعة تضاهي الشرعية يقصد بالسلوك عليها المبالغة في التعبد لله سبحانه

“Jalan yang direka di dalam agama, yang menyerupai syariah, tujuan mengamalkannya untuk berlebihan dalam mengabdikan diri kepada s.w.t ”.


Di dalam perkara dunia, Islam memberi kebebasan kepada manusia untuk berinovasi, pun begitu Islam memantau dan mengawal urusan dunia manusia. Pernah Nabi saw meyuruh sahabat supaya tidak mengahwini mayang tamar, kemudian Nabi saw menarik balik suruhanya itu kerana tersalah, ia hanya melibatkan perkara dunia dan pandangan Nabi saw.

عن رافع بن خديج  رضي الله عنه قال: قَدِمَ نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ، وَهُمْ يَأْبُرُونَ النَّخْلَ، يَقُولُونَ يُلَقِّحُونَ النَّخْلَ، فَقَالَ: "مَا تَصْنَعُونَ؟" قَالُوا: كُنَّا نَصْنَعُهُ، قَالَ: لَعَلَّكُمْ لَوْ لَمْ تَفْعَلُوا كَانَ خَيْرًا"، فَتَرَكُوهُ فَنَفَضَتْ أَوْ فَنَقَصَتْ، قَالَ: فَذَكَرُوا ذَلِكَ لَهُ، فَقَالَ: "إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ دِينِكُمْ فَخُذُوا بِهِ، وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ رَأْيٍ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ.


Riwayat daripada Rafi` bin Khadij ra, katanya: Rasulullah saw tiba di Madinah, ketika orang Madinah sedang mengahwinkan mayang-mayang tamar. Nabi saw bertanya: Perkara apa yang kamu sedang lakukan itu? Mereka menjawab: Kami sedang mengahwinkan mayang-mayang tamar. Nabi bersabda: “Kalau kamu tidak melakukan begitu nescaya lebih baik” lalu mereka pun berhenti melakukannya dan hasil tamar mereka pun merosot. Kata rawi: lalu mereka maklumkan perkara itu kepada Nabi saw. Nabi bersabda: “Sesungguhnya aku adalah manusia, apabila aku menyuruh kamu mengerjakan sesuatu perkara agama kamu, maka lakukanlah dan jika aku menyuruh kamu melakukan sesuatu pendapat, maka sesungguhnya aku seorang manusia.(Riwayat Muslim:2362)

Di dalam hadith berkaitan dengan tamar ini juga Nabi bersabda:


أَنْتُمْ أَعْلَمْ بِأَمْرِ دُنْيَاكُمْ

Kamu lebih mengetahui tentang urusan dunia kamu” ( Sahih Muslim:2363)


Oleh : Ahmad Syahin


No comments:

Post a Comment