Hikmatul
Tasyrik (hikmah pensyariatan) atau dalam bahasa moden dikenali dengan “Falsafah
Hukum Islam”. Sebagaimana yang kita ketahui kejadian Allah swt ini penuh dengan
hikmat. Allah swt tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia tanpa tujuan. Apabila
kita masuk bab yang berkaitan dengan syariat Allah, tentu sekali pensyariatan
yang Allah lakukan ini tidak sia-sia. Kesemua yang datang daripada syariat ini membawa
kepada kebaikan bagi manusia. Firman Allah swt:
“ Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada
antara keduanya dengan bermain-main (Ad Dukhaan:
38)”
Allah swt tidak
menjadikan lagit, bumi dan antara keduanya sia-sia, lebih–lebih lagi dia juga tidak
menjadikan syariat Islam ini sia-sia. Jika maslahah itu yang dijelaskan di
dalam nas Al-Quran dan Hadith, ia diiktiraf dan dipanggil dengan maslahah
al-mu’tabarah. Namun jika sebab dan maslahah itu tidak terdapat di dalam Nas ia perlu dikaji untuk mengetahui hikmah disebaliknya. Hikmah yang terkandung dalam syariat Islam juga, seharusnya perlu diambil perhatian oleh ilmuan sehingga ia boleh diterima oleh akal dan membuat hati
menjadi tenang. Firman Allah swt yang bermaksud :
“ (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau
duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan
langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau
menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari
siksa neraka. (Ali-Imran :191)”
Membincangkan
hikmatul tasrik’ ini bukanlah suatu yang baru, ia telah disebut dan dikaji oleh
ulama -ulama sejak dahulu lagi. Karya ulama yang
banyak mengungkapkan hikmat tasyrik ialah seperti karya Imam Al-Ghazali
dalam kitab Ihya Ulumiddin, Tahir Ibnu Asyur, Sayyid Sabiq, Syekh Ali Ahmad
Jurjawi dan lain-lain. Mereka bukan sahaja terpaku dengan Nas-nas tetapi
mencari hikmat disebalik Nas tersebut.
Hikmat
pensyariatan ini juga boleh diketahui dengan bantuan berbagai ilmu
lain, seperti ilmu psikologi, ilmu sains dan lain-lain. Seharusnya kita dapat
memanfaatkan apa yang ditulis oleh pakar-pakar seperti dokter yang menjelaskan bahayanya arak, makan daging babi, perbagai penyakit disebabkan
zina, homoseksual, lesbian dan sebagainya. Kita juga mesti memanfaatkan ilmu
psikologi. Sebagai contoh mengenai pengaruh solat dalam membentuk keperibadian
yang kuat.
Dengan
bantuan berbagai ilmu, secara tidak langsung kita dapat memahami rahsia dan keindahan
Islam yang begitu hebat. Oleh demikian bukan suatu yang mustahil kenapa
saintis-saintis Barat yang banyak mengkaji tentang kauniyyat(alam) akan menemui
Islam. Ia adalah disebabkan hujjah pensyariatan dalam Islam bersesuaian dengan
fitrah dan logik akal manusia.
Bagi para
pendakwah, ilmu ini sangat penting, terutama untuk membuktikan dan mengukuhkan
lagi tentang kebenaran firman Allah swt. Dengan kemampuan pendakwah menerangkan
hikmat ini akan menarik minat pendengar terhadap kebenaran Al-Quran.
Saya kagum
dengan kehebatan seorang tokoh tanah air seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang di
dalam tazkirahnya banyak menyebut hikmatul tasyrik bagi membolehkan orang
memahami syariat dengan mendalam. Tok Guru banyak mengambilnya dalam kitab Imam
Al-Ghazali. Pentingnya Ilmu ini di Mesir satu ketika dahulu diwajibkan kitab Hikmatul
Tasyri’ Wal Falsafah untuk diajarkan di Al-Azhar yang ditulis oleh Syeikh
Ali Ahmad Al-Jurjawi, disebabkan pentingnya mempelajari ilmu ini.
Oleh :
Ahmad Syahin
No comments:
Post a Comment