Wednesday, June 27, 2012

HIKMAH MENIKAHI WANITA KERANA AGAMA








Perkahwinan bukanlah syariat yang baru, bahkan telahpun disyariatkan kepada umat-umat yang terdahulu lagi walaupun syariat Islam sekarang sedikit berbeza dengan umat yang terdahulu. Antara banyak-bayak fitrah yang Allah jadikan ialah manusia mahukan hidup berpasangan dan mahukan zuriat. Bahkah fitrah ini bukan saja manusia, binatang–binatang pun inginkan hal yang demikian. Dengan demikianlah disyariatkan untuk berkahwin. Berkahwin mempunyai banyak manfaatnya kepada kehidupan manusia, antaranya jiwa menjadi tenteram. Firman Allah swt yang bermaksud:

 “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” (Al-Rom: 21)

Nabi Muhammad juga berkahwin sehingga diriwayatkan beliau mempunyai sembilan orang isteri. Nabi adalah orang yang paling zuhud tetapi ia juga berkahwin. Ini berbeza dengan tokoh ajaran agama lain seperti paderi, sami budda yang tidak berkahwin seumur hidup untuk mendekatkan diri kepada tuhan mereka. Dalam Islam tidak ada halangan untuk mendekatkan diri kepada tuhan dengan cara ini.

Islam berbeza dengan mereka, Islam mengiktiraf fitrah manusia dan syariat Islam tidak sama sekali bertentangan dengan fitrah manusia. Bukanlah perkahwinan itu menjadi penghalang kepada insan untuk mendekatkan diri kepada Allah, bahkan ianya lebih disukai oleh Allah swt. Allah memuji sikap Nabi terdahulu yang mempunyai Isteri dan keturunan, firman Allah yang bermaksud:

“Dan kami (Allah) sungguh-sungguh telah mengutus beberapa Rasul sebelum engkau dan kami menjadikan untuk mereka isteri-isteri dan keturunan (Ar-Ra’ad:38)

Jika kita pergi lebih jauh kita akan dapati syariat Islam bukan sekadar menyarankan untuk berkahwin bahkan syariat juga membuat peraturan serta memberi panduan untuk melakukanya. Antaranya ialah panduan untuk memilih jodoh yang baik. Di dalam Sunan Abu Daud ada Bab khusus mengenai perintah mengahwini perempuan yang berugama. Nabi saw bersabda:

تنكح النساء لأربعٍ: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها، فاظفَر بذات الدِّين تربت يداك

Dari Abu Hurairah rahadiyallahu anhu anhu – dari Nabi Muhammad SAW, beliau berkata: “Seorang perempuan itu dikahwini karena empat perkara, karena hartanya, karena kedudukannya, karena kecantikannya, karena agamanya. Kamu carilah perempuan yang beragama, jika tidak rugilah engkau”.

Hadith dia atas menyatakan ciri-ciri yang ada pada seseorang wanita untuk dikahwini. Hadith ini bukan semata-mata dituju untuk lelaki mencari pasangan. Begitu juga sebaliknya kepada perempuan, kena mencari lelaki yang beragama, cuma dalam hadith ini ditujukan kepada lelaki disebabkan kebiasaanya lelaki yang mencari perempuan. Di dalam hadith ini, Nabi saw menyuruh untuk memilih yang beragama jika tidak kita akan menyesal.

Antara salah faham terhadap hadith ini ialah sesetengah orang menganggap bahawa ciri-ciri yang mesti ada pada pasangan mestilah empat perkara di atas sedangkan hadith ini menyatakan wanita itu dinikahi kebiasaanya kerana empat ini, sama ada seseorang memilih dari sudut harta, kecantikan, keturunan dan agama. Ini kerana hadith diatas menyebut lafaz تنكح ” yang bermaksud dinikahi”, bukan bermaksud hendaklah kamu menikahi. Dengan itu cubalah kita perhatikan satu-persatu. 

Harta, Ada juga orang memilih wanita kerana hartanya. Ini kerana harta adalah salah satu tarikan semula jadi manusia. Untung bagi mereka yang mendapat wanita yang berharta, tetapi silap jika dilihat dari sudut harta semata-mata, mesti juga dilihat dari sudut agama. Ini kerana jika wanita tersebut mempunyai harta yang banyak semata-mata dan tidak mempunyai agama, boleh jadi hartanya akan melalaikanya, boleh juga merosakkanya.

Keturunan, Perlu juga memilih yang berketurunan baik-baik iaiatu keturunan yang menjaga urusan agamanya. Sebab perempuan yang lahir dari keturunan itu akan mudah mendidik anak-anaknya nanti kearah keredhaan Allah swt. Andaikata dia tidak berpendidikan agama bagaimana dia akan mendidik-anak-anakanya nanti.

Tetapi jika dinilai dari sudut keturunan semata-mata pun, ia juga sempit. Keturunan semata-mata tidak juga terjamin, tidak semesti keturunan yang pandai anaknya mesti pandai, ada juga yang ibu bapanya pandai anaknya tidak pandai. Dikalangan keluarga yang baik pun ada juga anak yang jahat, oleh demikian tidak boleh letak keseluruhannya kepada keturunan, tidak dapat tidak kena mengambil kira atas agamanya.

Kecantikan, tidak semestinya kecantikan itu tidak baik, Kecantikan juga perlu, mengikut hadith-hadith yang lain, cantik dan manis juga sering dituntut oleh orang, mengikut Imam Al-Ghazali kerana denganya akan terpelihara diri dari mencari yang lain, sebab tabiat manusia tidak puas dengan isteri yang buruk rupa. Suruhan untuk memilih wanita beragama bukanlah melarang untuk memilih yang cantik rupanya, tetapi yang dilarang ialah memilih yang cantik semata-mata tanpa mementingkan agamanya.

Oleh demikian sunnat melihat sebelum bertunang berkali-kali untuk mengelak dari berlakunya penipuan.  Cuma yang pertama mestilah berugama jika tidak berugama yang lain-lain tidak ada jaminan. Jika dia mempunyai kecantikan tetapi tidak berpegang dengan agama boleh jadi kecantikanya akan membawa kepada kerosakanya.

Beragama, Di dalam hadith di atas disebutkan jika tidak memilih yang beragama kamu akan menyesal  تربت يداك" asal maknanya ialah kena tanahlah kedua tanganmu” maksudnya kamu akan menyesal atau rugilah engkau atau bodohlah engkau. Oleh itu, kita mestilah memilih yang beragama inilah tujuan utama perkahwinan, kalaulah tidak beragama boleh berlaku macam-macam perkara.

Sebagai contoh mafhum yang saya petik dari kitab bimbingan mukminin  ialah jika kecemaran yang menyentuh diri isteri tentu sekali suaminya terconteng arang. Jika suami tergoda dengan perasaan cemburu dan mengikutinya maka kehidupan ketika itu akan sempit dan menjadi porak perandalah seluruh kehidupanya. Jika ia mengambil mudah perkara yang berlaku tentu dikatakan suami itu orang yang dayus. Hasilnya suami akan menjadi serba salah. Jika suami mempunyai harta wanita yang tidak berugama kemungkinan mempermain-mainkan harta suami, dengan hal ini akan rasa kurang tenteram. Jika suami mendiamkan diri nescaya berkongsi maksiat dengn isterinya dan ini bercanggah dengan agama Islam. Jika suami mencegahnya wujudlah perkelahiyan yang memendekkan umur suami.   

Walaubagaimanapun Islam tidak melarang untuk memilih kecantikan, harta dan keturunan akan tetapi hadith ini menganjurkan biarlah agama menjadi paksi kepada yang lain-lain. Jika memilih yang lain-lain tidak akan terjamin kebahagiaan dunia akhirat. Jika kita memilih kesemua ciri-ciri di atas, itulah yang baik, tetapi jika tidak lengkap yang penting ialah yang beragama. Bukanlah Islam menafikan supaya jangan cari yang cantik dan lain-lain, tetapi jangan jadikan asas yang lain-lain. Yang menjadi asas ialah agama.

Bukan sesuatu yang mudah untuk memilih pasangan yang cukup kesemua sifat-sifat ini. Sehingga jika seseorang terdesak, tidak ada pilihan lain, maka perlulah memilih yang beragama. Inilah yang akan membentuk kita. Walaupun tidak ada harta, kecantikan, keturunan jika ada agama sahaja sudah memadai, akan menyebabkan senang banyak perkara. Orang yang berugama akan memandang dan menilai kita banyak dari sudut agama, tidak terlalu mengambil kisah dari sudut yang lain-lain jika ada kekurangan.

Oleh: Ahmad Syahin



No comments:

Post a Comment