Sunday, June 17, 2012

PERTEMBUNGAN WAJIB PILIHANRAYA DAN WAJIB HAJI



Suasana politik bila-bila pun akan sentiasa panas, ada saja persoalan baru yang dilontarkan, inilah yang dikatakan politik. Politik adalah bagaimana cara untuk mengurus dunia supaya memberi kebaikan kepada rakyat. Oleh demikian usaha ijtihad ulama’ sangat diperlukan dalam urusan ini.

Nas-nas syarak memberikan perinsip yang umum tentang hal-hal yang berkaitan dengan siyasah. Setiap masa ada sahaja perkara yang baru yang perlu diijtihadkan ulama mengenai urusan ini.

Isu yang timbul sekarang ini ialah, adakah boleh kita menangguh ibadah haji untuk memberi laluan kepada pilihanraya? Ini kerana Najib tidak mengumumkan bila tarikh pilihanraya dan tidak menjamin pilihan raya tidak berlaku pada musim haji.

Dengan masalah ini, wujudlah pro dan kontra antara dua kewajipan, iaitu kewajipan haji dan kewajipan mengundi. Dalam hal ini ia adalah masalah ijtihadi yang perlu mengikut pertimbangan antara maslahah dan mafsadah terhadap keduanya.

Kita semua sepakat mengatakan keduanya urusan wajib, pilihan raya adalah wajib. Tidak perlu dijelaskan lagi nas kerana perkara ini sudah umum dalam agama.

Apabila dua kewajiban ini bertembung, persoalanya yang manakah kita perlu dahulukan Haji atau Pilihanraya? Dengan beberapa persoalan ini bolehlah kita mebandingkan yang manakah bayak mengandungi mudarat dan maslahah. Dan sepatutnya menolak mudharat itu didahulukan  daripada mengambil kemaslahatan.   

Wajib di dalam ilmu usul fiqh, apabila dilihat dari sudut waktu menunaikan ia dapat dibahagikan kepada dua bentuk. Pertama wajib muwassa’ dan wajib mudhayyaq’.

Wajib muwassa’ adalah kewajiban untuk menunaikannya diberi  masa yang luas. Sebagai contoh solat zohor diberi masa menunaikanya sehigga belum masuk waktu asar. Begitu juga kewajipan haji. Manakala wajib mudhayyaq pula ialah, kewajiban menunaikanya diberi masa yang sempit. Sebagai contoh berpuasa bulan Ramadhan, solat pada akhir waktu.

Pertimbangan yang kedua jika kita melihat kepada maslahah dan mudharat, kita akan dapati bahawa menjaga kepentingan umum perlu didahulukan daripada menjaga kepentingan diri sendiri. Manfaat ramai perlu didahulukan daripada manfaat perseorangan.

Oleh demikian Allah swt melebihkan amalan Jihad fi sabilillah daripada mengurus amalan haji, ini kerana jihad untuk ummah manakala haji untuk diri sendiri, firman Allah:


أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

‘’ Apakah (orang-orang) yang memberi minuman orang-orang yang mengerjakan haji dan mengurus Masjidilharam kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta bejihad di jalan Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim’’ ( surah At Taubah:19)

Apabila menurut qawaid fiqhiyyah, dari sudut kemaslahatan kita dapat lihat dari dalil-dalil yang berikut,

"المصلحة العامة مقدمة على الصلحة الخاصة"

“Kemaslahatan yang umum lebih didahulukan daripada kemaslahatan yang khusus”

"إذا تعارض مفسدتان روعي أعظمهما ضررا بإرتكاب أخفهما"

 “Apabila dua hal yang mafsadah bertentangan, maka perhatikanlah yang mudharatnya lebih besar dengan melaksanakan yang mudharatnya lebih kecil”

Kaedah di atas sering disingkatkan dengan kaedah :

"الأرتكاب بأخف الضررين"

“melaksanakan yang lebih ringan mudharatnya dia antara dua mudharat”

Kesimpulanya sebelum tiba pilihanraya sebaiknya kita mendesak Perdana Menteri Malaysia untuk tidak melakukan pilihanraya pada musim haji. Ini kerana ianya akan menimbulkan fitnah. Jika pilihanraya dilakukan juga pada musim haji, maka lebih baik bagi umat Islam Malaysia untuk menangguhkan dahulu ibadah haji untuk kepentinggan politik umat Islam di Malaysia, terutama untuk menolak parti yang zalim, yang rasuah dan untuk menyokong keadilan dan kemenagan Islam.

oleh: Ahmad Syahin


No comments:

Post a Comment