Alhamdulillah, pada kali ini saya ingin
sedikit sebanyak menerangkan tentang kemudahan untuk berkahwin. Perkara ini
penting untuk diketahui terutama bagi masyarakat dan para pemuda. Sering kali
kita mendengar rintihan pemuda yang ingin berkahwin tidak mampu untuk berkahwin
disebabkan banyak halangan. Halangan itu ada yang ada kalanya bukanlah halangan
akan tetapi disebabkan masyarakat yang terikut-ikut dengan suasana sehingga
akhirnya memayahkan perkahwinan.
Akibat memayahkan
perkahwinan menyebabkan ramai pemuda yang hidup membujang, ramailah andatu,
hidup masyarakat menjadi tidak tenang kerana memendam perasaan cinta dan
kepayahan berkahwin. Akhirnya banyaklah membawa kepada berlakunya khalwat, banyak
berlaku zina dalam masyarakat, banyak berlaku pembuangan bayi, wujudlah premis pelacuran,
ramailah anak-anak muda yang rosak akhlak disebabkan nalurinya tersekat.
Antara halangan yang
biasa dialami ialah masih belajar, tidak mempunyai kediaman dan kenderaan mewah,
tidak mempunyai mas kahwin yang tinggi, tidak mempunyai duit untuk membuat
walimah, halangan dari kelurga, payahnya
majlis agama meluluskan untuk berkahwin dan lain-lain halangan lagi. Berhubung
dengan demikian saya cuba untuk menjelaskan kekeliruan tentang
perkahwinan dalam Islam. Kerana ramai dikalangan masyarakat yang keliru antara adat dan agama dalam perkahwinan.
Oleh demikian
penting bagi kita untuk mengambil contoh perkahwinan sebagaimana yang diamalkan
di zaman Rasulullah saw dan salafu soleh. Saya juga cuba untuk mengambil jalan
pertengahan untuk menerangakan hukum-hukum perkahwinan dan menukilkan pendapat
-pendapat ulama’ dan merujuk kepada hadith-hadith Nabi saw.
Dengan sedikit
coretan ini, semoga kita memahami kemudahan dalam perkahwinan. Kita tidak mahu apabila sebahagian masyarakat hari ini ramai yang
memayahkan yang halal dan memudahkan yang haram. Sepatutnya bagi kita orang Islam ialah mempermudahkan perkara yang halal dan menyukarkan yang haram.
Inilah tanggung jawab kita dalam menegakkan
Amal makruf dan mencegah kemungkaran. Apa yang menyedihkan hasil ketidak
fahaman masyarakat, menyebabkan banyak kerenah-keranah memayahkan itu wujud yang
etrkadang disebabkan kepentingan-kepentingan dari luar yang bukan kepentingan
pasangan yang ingin berkahwin.
Bagi pihak masyarakat pula seharusnya memahami
bahawa, dorongan untuk pemuda dan pemudi
berkahwin, bukanlah dari pemuda sahaja, bahkan agama juga menggalakkan untuk
mereka yang mampu supaya segera
berkahwin.
1. Sabda Nabi saw, kepada para pemuda
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا
مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ
فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ
لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
“
Diriwayatkan daripada Abdullah katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda kepada kami:
“Wahai sekalian pemuda, sesiapa di kalangan kamu yang mampu menyediakan
perbelanjaan perkahwinan maka hendaklah dia berkahwin kerana sesungguhnya itu
lebih menahan pandangan (daripada melihat wanita) dan lebih menjaga kemaluan.
Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana ia dapat
menundukkan nafsunya”. (al-Bukhari:
1905, Muslim: 1400)
Nabi saw bersabda:
النكاح من سنتي، فمن لم يعمل بسنتي فليس مني، وتزوَّجوا فإني مكاثر بكم الأمم، ومن كان ذا طول فلينكح،
ومن لم يجد فعليه بالصِّيام، فإن الصَّوم له وجاء
“ Perkahwinan adalah sunnahku.
Sesiapa yang tidak beramal dengan sunnahku maka dia bukan dari kalanganku.
Berkahwinlah! Kerana melalui kamu bilangan umatku mengatasi bilangan umat yang
lain. Sesiapa yang mampu hendaklah dia berkahwin, sesiapa yang tidak mampu pula
hendaklah dia berpuasa, kerana puasa dapat mengawal hawa nafsunya.” (HR: Ibnu
Majah :1846, Sahih Al-Jami’ : 6807)
2. Arahan syarak terhadap Ibu bapa
Firman Allah swt:
وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
“Dan kahwinkanlah orang-orang yang
bersendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari
hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang
perempuan”(An-Nur: 32)
Ibu bapa dan keluarga yang mahukan
kesejahteraan dalam rumahtangga anaknya, hendaklah tidak mengabaikan pesanan
Rasulullah Nabi saw ketika memilih suami untuk anak-anak, Nabi saw bersabda:
اذا خطب أحدكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه، الا تفعلوه تكن فتنة
في الأرض وفساد عريض
“Apabila datang untuk (meminang anak-anak) kamu
orang yang baik akhlak dan agamanya, maka terimalah pinangan mereka, jika tidak
nanti berlaku suatu kerosakan dan fitnah besar di bumi ini. (Tirmizi, bil. 1085, Ibn Majah, bil. 1967)
Di akhir hadith di atas Nabi saw mengatakan
jika menolak pinangan dari lelaki yang soleh boleh membawa kepada kerosakan dan
fitnah yang besar.
3. Kemudahan dalam Nikah
Tentang kemudahan perkahwinan banyak
isyarat-isyarat dari hadith Nabi saw.
Antara sabda baginda yang jelas
dalam perkara ini ialah:
خير النكاح أيسره
“ Sebaik-baik nikah
ialah nikah yang paling mudah”(HR. Abu Daud, dalam kitabul nikah)
Nabi saw juga pernah bersabda kepada orang yang
tidak ada sesuatu pun untuk dijadikan sebagai mas kahwin, Nabi bersabda :
فالتمس ولو خاتماً من حديد
“Carilah walau
sebentuk cincin dari besi” (Hadith diriwayat oleh Bukhari, Muslim, Tirmizi,
Nasaai dan Ibnu Majah).
Namun sahabat yang Nabi menyuruhnya mencari
cincin walau dari besi tidak juga dapat menemukan cincin untuk dibuatkan mas
kahwin. Lalu Nabi saw mengahwinkanya dengan mas kahwin mengajarkan Al-Quran.
Kemudahan di dalam Islam bukan terhad perkara hal-hal
munakahat sahaja, tetapi syariat Islam
menuntut pemudahan dalam apa–apa hal sekalipun. Ia bukan kalah dengan desakan
semasa, atau penyesuain dengan semangat zaman, sebagaimana dianggap oleh
sebahagian orang. Sebenarnya pembinaan syariat itu sendiri berdiri atas
kemudahan, bukan kesulitan dan dakwahnya tegak di atas berita gembira bukan
ancaman. Daripada Abi Hurairah ra, Nabi saw bersabda :
إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلَّا غَلَبَهُ فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا وَأَبْشِرُوا وَاسْتَعِينُوا بِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَيْءٍ مِنْ الدُّلْجَةِ
"
Sesungguhnya agama Islam itu mudah. Tidak ada sesiapapun mahu menyukarkan agama itu
melainkan dia akan dikalahkan. Oleh itu carilah yang paling tepat dan (jika
kamu tidak mampu mencapainya) cubalah mendekatinya, disamping terimalah berita
gembira dan carilah pertolongan Allah di waktu pagi, petang dan sebagian
malam" (HR, 38. Bukhari, kitabul Iman, bab agama itu mudah)
Nabi saw pernah berkata kepada Muadz dan Abu
Musa dalam hadith yang diriwayatkan oleh Anas, menjadi pengajaran bagi seluruh
umat, Sabda baginda;
يسروا ولاتعسروا وبشرولاتنفروا
“ Permudakan, jangan
perpayahkan dan berilah berita gembira bukan kamu menyebabkan mereka lari”
Di dalam hadith-hadith lain
Nabi saw suruh berkahwin dengan pembekam,
عن أبي هريرة أن أبا هند حَجَمَ النبيَّ صلى اللّه عليه وسلم في اليافوخ، فقال النبي صلى اللّه عليه وسلم:
"يا بني بياضة، أنكحوا أبا هندٍ وانكحوا إليه" وقال:
"وإن كان في شىء مما تداوون به خيرٌ فالحجامة"
“
Dari Abi Hurairah R.A, bahawa Aba Hind pernah membekam Nabi Saw di ubun-ubun.
Lalu Nabi saw bersabda: wahai Bani Bayadhah, nikahkanlah Aba Hind (dengan
puteri-puteri kamu), dan pinanglah anaknya. Kemudian beliau bersabda: “dan jika
dalam suatu pengubatan itu baik, maka bekam itulah yang baik” (Abu Daud,:2016)
Aba Hind adalah bekas hamba yang telah
dimerdekakan. Di dalam hadith ini, Nabi saw
menyuruh Bani Bayadhah kahwin dengan Aba Hind dan pinanglah anak dia, nak
menunjukkan tukang berbekam itu mulia, kerana mencari rezeki yang halal,
walaupun persepsi masyarakat ketika itu usaha pembekam itu keji, inilah
kemudahan Islam, ingin berkahwin tidak semestinya terlalu kaya dan hebat di
mata masyarakat. Melakukan pekerjaan yang hina di mata masyarakat pun boleh
berkahwin. Pengajaran yang penting ialah ia bukanlah orang yang malas, tetapi
rajin bekerja untuk mencari rezeki yang halal.
Perkahwinan dalam Islam
bukanlah terlalu payah, akan tetapi mengikut kesesuain bagi diri seseorang
untuk berkahwin. Jika ia tidak mempunyai keperluan untuk kahwin lagi kerana
masih bersekolah dan kematangan masih belum cukup untuk menangung tangungjawab
maka tentu sekali tidak sesuai. Perkara ini mengikut keperluan seseorang, jika
ia masih belajar dan perlu untuk berkahwin maka Islam tidak melarang, bahkan
lebih baik jika untuk mengelak berlakunya maksiat. Dalam hal ini binalah sikap
sederhana dalam apa jua keadaan. Namun jika kita mengatakan Islam itu
memayahkan tentu sekali tidak. Wallahu a’lam…
Bersambung
..
No comments:
Post a Comment