عن أبي هُرَيْرَة رضي الله عنه قال: قال رسولُ الله صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم، في البَحْرِ: "هُوَ الطّهُورُ ماؤُه، الحِلُّ مَيْتَتُهُ" أخرجهُ الأربعةُ، وابنُ أبي شَيْبَةَ، واللفظُ لَهُ، وصححهُ ابنُ خُزيمةَ، والترمذي.
“ Dari Abu
Hurairah Radliyallaahu'anhu bahwa Rasulullah saw, bersabda tentang(air)laut.
" Laut itu airnya suci dan menyucikan, bangkainya pun halal."
Dikeluarkan oleh Imam Empat dan Ibnu Syaibah. Lafaz hadith menurut riwayat Ibnu
Syaibah dan dianggap shahih oleh oleh Ibnu Khuzaimah dan Tirmidzi. Malik,
Syafi'i dan Ahmad juga meriwayatkannya)[1].
Mengenai Kedudukan Hadith, Hadith ini sahih, menjadi hujjah
kebanyakan ulama tentang air dan binatang yang hidup di dalam laut. Kebanyakan
kitab-kitab hadith besar meriwayatkan
hadith ini. Orang yang bertanya tentang air di dalam hadith ini adalah sahabat,
tetapi tidak tahu siapakah namanya. Dia adalah Islam, ini disebabkan dia
mahumengambil air sembahyang. Tidak menjadi cedera hadith ini disebabkan tidak
tahu siapakah sahabat ini. Hadith ini kemas ada cirri-ciri hadith sahih.
Pengajaran
hadith ini Nabi saw sambil-sambil menjawab persoalan, beliau juga memberi
banyak ilmu tentang hadith ini. Pertama, Jika tidak mengetahui sesuatu maka bertanyalah
kepada pakarnya. Kedua, boleh berlayar di lautan dengan tujuan tanpa ketaatan,
kerana orang yang bertanya berlayar di
laut untuk menangkap ikan. Ketiga, Air laut suci, dapat mengangkat hadas dan
menyucikan kotoran. Keempat, Ikan tidak perlu sembelih, kerana Rasulullah saw
menghalalkanya, begitu juga haiwan-haiwan air yang lain. Kebolehan ini hanya
bagi haiwan laut yang tidak boleh hidup kalau bukan di laut. Kelima, Boleh
menjawab pertanyaan lebih dari apa yang dimahukan.
Sahabat bertanya
soalan dalam hadith ini tentang bolehkah berwudu’? Nabi saw adalah orang yang cerdik,
beliau menjawab lebih luas lagi, iaitu suci airnya dan halal bangkainya. Tapi jika
kita lihat balik bangkai pun banyak juga mati dalam laut, air laut masin,
adakah ia memberi kesan kepada air? Ada persoalan daripada sahabat, sebab air
laut tidak serupa dengan air biasa? Nabi saw memberi jawapan lebih untuk menjawab
keperluan orang dan kekeliruan orang. Jika air pun dia tidak tahu, apa lagi
mengenai bangkai di dalam laut. Oleh demikian Nabi saw terus menyebut bangkainya pun halal.
Adapun mengenai kesucian Air laut, Air laut adalah suci, ia
boleh diminum, boleh menyucikan pakain, boleh digunakan untuk memasak, digunakan
untuk angkat hadath kecil, mandi janabah dan sebagainya. Inilah mengikut
pendapat Syafiyyah. Air laut tidak ada khilaf tentang kesuciannya disebabkan
kuantitinya sangat banyak.
Halal
Bangkai laut
Maksud bangkai
ialah bintang yang mati dengan tidak disembelih. Bangkai binatang laut yang
dibenarkan makan di dalam hadith ini bukan bermaksud mesti mati di dalam laut,
tetapi bintang tersebut tidak dapat hidup kecuali di laut. Jika binatang tadi
mati di daratpun ia juga halal dimakan.
Hadith ini
menjadi hujjah bahawa bangkai laut boleh dimakan. Samaada binatang tersebut
anjing laut, ular laut, babi laut dan sebagainya adalah halal, inilah pendapat
yang kuat dalam mazhab syafie. Yang paling sempit dalam bab ini ialah mazhab Hanafi.
Namun sebilangan ulama Syafie ada yang melarang
memakan babi laut kerana merujuk kepada umum Al-Quran mengharamkan makan babi. Untuk
melihat pandangan yang jelas dalam mazhab Syafie, di dalam Syarah Sahih Muslim, Imam Nawawi
menyatakan,
وفيه : إباحة ميتات البحر كلها سواء في ذلك ما مات بنفسه أو باصطياد ، وقد أجمع المسلمون
على إباحة السمك ، قال أصحابنا : يحرم الضفدع للحديث في النهي عن قتلها ، قالوا :
وفيما سوى ذلك ثلاثة أوجه أصحها : يحل جميعه ؛ لهذا الحديث ، والثاني : لا يحل ،
والثالث : يحل ما له نظير مأكول في البر دون ما لا يؤكل نظيره ، فعلى هذا تؤكل خيل
البحر ، وغنمه ، وظباؤه دون كلبه وخنزيره وحماره ، قال أصحابنا : والحمار وإن كان
في البر منه مأكول وغيره ، ولكن الغالب غير المأكول ، هذا تفصيل مذهبنا.
وممن قال بإباحة جميع حيوانات البحر إلا الضفدع أبو بكر الصديق وعمر وعثمان وابن عباس - رضي الله عنهم - وأباح مالك الضفدع والجميع ، وقال أبو حنيفة : لا يحل غير السمك ، وأما السمك الطافي وهو الذي يموت في البحر بلا سبب فمذهبنا إباحته ، وبه قال
جماهير العلماء من الصحابة فمن بعدهم ، منهم أبو بكر الصديق وأبو أيوب وعطاء ومكحول والنخعي ومالك وأحمد وأبو ثور وداود وغيرهم ، وقال جابر بن عبد
الله وجابر بن زيدوطاوس وأبو حنيفة : لا يحل ، دليلنا قوله تعالى : أحل لكم صيد
البحر وطعامه قال ابن عباس والجمهور : صيده ما صدتموه وطعامه ما قذفه ، وبحديث جابر هذا ، وبحديث : هو الطهور ماؤه الحل
ميتته وهو حديث صحيح ، وبأشياء
مشهورة غير ما ذكرنا [2].
“ Dan
padanya halal sekalian
bangkai binatang laut itu semuanya, sama ada yang mati dengan sendirinya atau
dengan sebab ditangkap(diburu). Dan sesungguhnya telah ijma’ sekalin orang Islam
menghalalkan ikan. (Kata Imam Nawawi) telah berkata ulama’-ulama besar kita
diharamkan katak kerana hadith pada tegah membunuhnya. Mereka berkata dan pada
barang yang lain daripada ikan itu ada tiga pandangan. Pertama
yang lebih asah halal semua binatang laut. Dan yang kedua, lain daripada
ikan tidak halal(seperti mazhab hanafi). Dan yang ketiga, halal binatang yang
ada baginya bandingan daripada bintang darat yang dimakan. Dan tidak halal binatang
laut yang sebandingan dengan binatang darat yang haram. Maka atas qaul yang
ketiga ini halal dimakan kuda laut, kambing laut, kijang laut dan haram anjing
laut dan babinya dan keldainya. kata
ulama-ulama kita, mengenai himar, sekiranya ada setengah himar di darat yang
boleh dimakan dan tidak boleh makan[3]? (disini ambil yang
ghalib) nescaya ghalib tidak boleh dimakan. Kata Imam Nawawi, inilah tafsir
mazhab kita.
Dan setengah daripada mereka
yang berkata halal semua binatang-bintang laut melainkan katak sahaja ialah Abu
Bakar Al-Siddiq, Umar, Ustman, Ibnu Abbas radiallahu anhum. Dan mengharus oleh
Malik makan katak dan sekalian binatang laut. Dan kata Abu Hanifah tidak halal
melainkan ikan. Adapun ikan yang terapung-apung yang mati ia di dalam laut dengan
tiada bersebab maka mazhab kita halal. Dan dengan dialah berkata jumhur ulama’
daripada sahabat Nabi dan mereka yang kemudian. Setengah daripada mereka itu
Abu Bakar Al-Siddiq, Abu Ayyub, Ata’, Makhul, Nakhai, Malik, Ahmad, Abi Saur,
Daud dan selain daripada mereka itu. Dan telah berkata Jabir bin Abdullah dan Jabir
bin Zaid dan Taawus dan Abu Hanifah tidak halal ia”.
Punca Khilaf Ulama’
Imam Abu
Hanifah berpendapat bahawa halal ikan dan semua jenisnya, dan haram selain
daripadanya seperti Anjing laut, Babi laut, Ular laut, dan selainya daripada
haiwan yang menyerupai haiwan darat, bahawa ia tidak halal menurut Abu Hanifah.
Imam Ahmad, menurut yang masyhur dari mazhabnya berpendapat diperbolehkannya
seluruh jenis haiwan laut kecuali katak, ular, dan buaya. Katak dan ular
merupakan jenis haiwan yang dikira keji[4].
Sementara buaya adalah binatang bertaring yang dapat digunakan memangsa.
Imam Malik
dan Syafi’i berpendapat bahawa boleh seluruh jenis haiwan laut tanpa
pengecualian. Keduanya berdalil dengan firman Allah Ta’ala, “ Dihalalkan
bagimu binatang buruan laut.” (QS. Al Ma’idah:96) serta sabda Rasulullah saw,
“Dihalalkan bagi kamu dua bangkai, (yaitu) belalang dan ikan.” (HR. Ahmad
dan Ibnu Majah.). Di dalam kamus dikatakan bahwa yang dimaksud
dengan al hut adalah ikan. Juga di dalam hadits bab ini disebutkan “yang
bangkainya halal” maka pendapat inilah yang lebih kuat[5].
Menurut Ibnu Rush, Ulama yang
mengecualikan bangkai binatang laut dan benda najis itu beralasan dengan hadith
sahih yang diriwayatkan oleh Jabir yang di antaranya menyebutkan:
“ Para sahabat makan ikan yu
yang terdampar di daratan selama beberapa hari. Mereka menyembelih dan membawa daging ikan yu itu sebagai bekal.
Akhirnya, mereka melaporkan peristiwa itu kepada Rasulullah saw. Ternyata
beliau menilai baik terhadap sikap dan perilaku mereka. Bahkan, beliau sempat bertanya
apakah daging yu itu masih tersisa”( HR. BUkhari dan Tirmizi)
Pengambilan daging ikan yu
sebagai bekal, seperti disebut hadith itu, menunjukkan bahawa sikap dan
perilaku mereka itu bukan dalam kondisi terpaksa(darurat). Mereka juga
mengajukan dalil dengan sabda Nabi saw :
الطّهُورُ ماؤُه، الحِلُّ مَيْتَتُهُ
“laut
itu suci airnya dan bangkainya
halal”(HR. Abu Daud dan Tirmizi)
Sedangkan
Abu Hanifah lebih menguatkan pengertian ayat al-Quran secara umum (surah.
Al-Maidah: 3)[6]
dibandingkan dua hadith di atas. Yakni, ia mengharamkan bangkai tanpa
membezakan bangkai haiwan laut dan bangkai haiwan darat. Pendapat Abu Hanifah
itu mungkin kerana ketentuan hukum dalam Al-Quran bersifat pasti, sedangkan hadith masih
bersifat dugaan. Atau mungkin kerana ketentuan hukum yang termaktub dalam dua
hadith di atas dianggap sebagai
keringanan hukum sahaja. Atau, boleh jadi menurut Abu Hanifah ikan yu mati
kerana suatu sebab, yakni terlempar air laut air ke tepi pantai. Sebab, yang
dimaksud dengan bangkai adalah binatang yang mati sendiri, bukan kerana sebab
lain.
Perbezaan
pendapat dalam masaalah haram tidaknya bangkai bintang laut itu ada sebab lain.
Yakni, adanya dua kemungkinan kembalinya domir kata “hu” dalam firman
Allah:
أُحِلَّ
لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ
“
Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut
sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan”(Al-Maidah:96)
Dhamir “hu” dalam ayat di atas mungkin
kembali kepada kata “laut”(al-bahr) dan mungkin kembali kepada “nelayan”
(shaid). Ulama yang berpendirian bahawa dhamir “hu” itu kembali ke al-bahr berpendapat
bahawa yang dihalalkan itu adalah binatang laut yang mati terapung. Sedangakan
ulama yang berpendirian dhamir “hu” itu
kembali ke shaid berpendapat bahawa yang dihalalkan itu adalah nelayan yang
mencari ikan laut itu sahaja , (tanpa mengaitkan dengan jenis ikan yang
diperoleh). Sedangkan ulama Kufah juga berpegang pada hadith yang menghalalkan
ikan laut yang terapung . pdahal, hadith yang ditunjuk itu daif[7].
Dalam
mazhab Syafie dan Maliki dia memakai makna “ soidul bahri dengan makna مصيد البحر” yakni
menggunakan isim maful manakala mazhab Hanafi mengunakan ”soidul
bahri dengan makna صائد البحر” yakni dengan makna pemburu. Khilaf disini
merujuk kepada maraji’ domer “hu”. Dalam
mazhab Hanafi juga menyebutkan yang dibicarakan tentang ayat ini apa? Di dalam
ayat ini menceritakan bab orang pakai ihram. Orang yang berihram tidak boleh
berburu bintang darat dan boleh berburu binatang laut. Dhamir hu tadi kembali
kepada orang yang berburu iaitu orang yang berihram. Sebab bab ayat
(Al-Maidah:96)[8]
ini adalah bab berihram. Orang yang pakai ihram ini halal untuk dia nak mengail
ikan dan sebagainya.
Kesimpulanya kesemua pendapat
ulama’-ulama’ boleh digunakan disebabkan mereka semua mempunyai hujjah
masing-masing. Masing-masing mengelurkan pendapat mengikut kefahaman terhadap
nas dan ijtihad. Jauh sekali mereka mengunakan hawa nafsu untuk mengatakan
haram dan halal. Pemilihan mazhab juga ada kaitan dengan keadaan geografi
sekeliling. Sebagai contoh kita di Asia Tenggara memakai mazhab Syafie
disebabkan tempat kita dikelilingi dengan laut dan ramai orang yang memakan
ikan, udang sotong dan sebagainya. Bahkan dijadikan mata pencarian utama oleh
nelayan-nelayan. Boleh jadi inilah faktor pemilihan mazhab Syafie bagi kita.
Mazhab Hanafi pula dari sudut geografi mereka yang bermazhab ini kebanyakanya
berada dibenua-benua dan bukit-bukau yang tidak ada laut, seperti di India,
Pakistan dan sebagainya. Mungkin inilah faktor pemilihan mazhab mereka. Bahkan
dikatakan di India pun di sesetengah tempat yang dekat dengan laut ada
masyarakat yang bermazhab Syafie. Demikianlah coretan ringkas tentang air laut
dan makanannya.. wallahu a’lam bi sowab..
Oleh: Ahmad Syahin Bin Mohd
Amin
[1]
Dalam sunan Abu daud hadith secara penuh ialah:
يا رسول اللّه، إنا نركب البحر ونحمل معنا القليل من الماء، فإِن توضأنا به عطشنا، أفنتوضأ بماء البحر؟ فقال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم: "هو الطّهور ماؤه، الحلُّ ميتته".
[3]
Kalau di darat ni ada himar yang boleh dimakan dan yang tidak boleh makan.
Kalau Himarkampung tidak boleh makan, kalau himar hutang boleh makan. Jadi
disini kira yang ghalib iaitu tak boleh dimakan. iaitu himar dalam laut itu
tidak boleh dimakan.
[4]
Dalam fiqh Islami, wahbah zuhaili mengatakan mazhab Ahmad dan Syafie
mengharamkanya disebabkan ia bintang dua Alam.
[5]
“Taudihul Ahkam Min Bulughul Maram, Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al Bassam,
ms 117.
[7]
Ibnu Rush, BIdayatul Mujtahi, Pustaka Amani Jakarta, Jilid 2, ms 165.
[8]
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ
وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
No comments:
Post a Comment