Pertama,
apakah ibadah korban mempunyai falsafah tersendiri?
Jawabnya, Ya, ibadah ini jika dilihat dari
sudut falsafah amatlah besar, ia mengingatkan pengorbanan yang telah berlaku
terutama kepada Nabi Ibrahim a.s yang disuruh oleh Allah supaya menyembelih anaknya
Nabi Ismail a.s yang disayangi. Nabi Ibrahim mentaatinya, namun Allah swt
menggantikanya dengan binatang.
Di dalam hal ini dua hikmah yang kita boleh
ambil pertama, menampakkan ketaatan yang sempurna kepada sang pencipta
yang maha tinggi meskipun menyembelih anak-anak sendiri. Kedua,
mensyukuri nikmat Allah swt berupa nikmat tebusan dimana orang yang menyembelih
binatang sembelihan termasuk orang-orang yang bersedekah.
Dalam masyarakat kita, ada yang melakukan
ibadah ini dengan tidak melihat kepada falsafah-falsafah ini. Ibadah korban
umpama pestaria makan yang tidak ada roh. Ada juga orang yang memberikan kepada
fakir miskin anggota–anggota sembelihan yang dia pun tidak lalu untuk memakannya.
Ada pula yang mengambil daging yang sedap-sedap yang sayang untuk diberikan
kepada orang lain. Sebenarnya jika dilihat kepada falsafah yang kita suka
itulah kita kobankan untuk fakir miskin.
Kedua,
bolehkah mengabungkan Aqiqah dengan Korban?
Tidak boleh, kita tidak boleh mengabungkan
korban dengan akikah sekali gus, ini kerana Ibadah korban lain dan akikah
adalah lain. Kedua-dua ibadat ini adalah berlainan dan mempunyai maksud
yang berbeza. Di dalam mazhab Syafie jika digabungkan maka ia tidak menjadi.
Ini kerana Ibadah korban dituntut dilaksanakan
kerana dirinya untuk menghasilkan ibadah yang dinamakan korban, sedangkan
aqiqah adalah dituntut supaya menghasilakan ibadat yang dinamakan aqiqah .
Cara berkorban lain, yaitu dibahagikan daging
korban kepada golongan tertentu. Manakala aqiqah pula ialah disunnatkan seekor
kambing bagi anak perempuan dan dua ekorkambing bagi anak laki-laki. Cara
kedua-duanya berbeza dan tidak boleh digabungkan sekali seperti masalah sunnat
tahiyatul masjid yang digabungkan dengan sunnat qobliah.
Ketiga,
yang manakah lebih afdhal antara Akikah dengan Korban?
Jawabnya, Aqiqah waktunya luas, boleh
dilaksanakan bila-bila masa sebelum anak tersebut baligh. Cuma sunnat dan
afdhal dilakukan selepas anak tersebut dilahirkan selepas 7 hari. Ia juga boleh
ditangguhkan kepada tujuh hari berikutnya dan tujuh hari berikutnya.
Manakala hukum korban kewajipannya terhad
kepada tiga hari. Jika mahu melakukan korban selepas waktu tersebut sudah tidak
boleh. Oleh itu jika kita tersepit antara dua pilihan tadi maka pilihlah korban
dahulu. Manakala jika kita mampu butlah kedua-duanya sekali.
Keempat,
bolehkah mengupah tukang sembelih dengan daging korban?
Jawabnya, dalam kitab-kitab mazhab Syafie
tidak boleh mengupah tukang sembelih dengan daging korban, ini kerana daging
korban dibahagikan kepada tiga golongan. Harus baginya makan satu pertiga,
sedangkan yang lain, satu pertiga disedekahkan kepada fakir miskin dan
satu pertiga lagi dihadiahkan kepada sahabat-sahabat dan jiran-jiran
sekalipun mereka adalah orangkaya.
Jadi sekiranya mahu mengupah tukang sembelih,
upahlah dengan benda lain, tetapi bukan dengan daging korban, seperti
beri upah duit RM10 dan sebagainya. Selepas itu jika mahu memberikan daging
korban, maka bolehlah dengan niat sedekah. Jika tukang sembelih tidak mahukan
upah pun lagi baik, ini kerana saling tolong-menolong membuat ketaqwaan kepada
Allah swt.
Kelima,
bolehkah sedekahkan daging korban kepada orang kafir?
Jawabnya, tidak boleh memberi daging korban
dan aqiqah kepada bukan Islam. Ini kerana korban dan akikah adalah ibadat. Sedangkan
orang bukan Islam bukan ahli ibadat. Maka mereka tidak layak memakan daging
tersebut. Ulama menyebutkan korban merupakan jamuan Allah swt kepada
orang-orang Islam. Korban juga mempunyai falsafah tersendiri iaitu falsafah
jihad mengenang pengorbanan Nabi-Nabi.
Keenam, bolehkah
satu bahagian daripada binatang yang dikorban dikongsikan antara dua orang atau
lebih?
Jawabnya, satu bahagian tersebut mestilah untuk
satu orang tidak boleh dikongsikan lagi antara dua orang atau lebih, jika
dikongsikan juga ibadah korban bagi seseorang itu dengan sendirinya tidak
menjadi, jika disedekahkan ia hanya dapat pahala sedekah.
Keenam,
apakah hukum korban di dalam Mazhab Syafie?
Jawabnya, hukum korban dalam mazhab Syafie
adalah sunnat muakkad. Manakala di dalam mazhab Hanafi adalah wajib bagi orang
yang mampu. Jika kita lihat korban adalah untuk pembangunan sosial, terutama
hubungan dengan golongan miskin. Mazhab Hanafi di dalam bab ini lebih praktis,
mengambil berat terhadap masyarakat terutama golongan miskin. Oleh demikian
mazhab ini real menjadi rujukan dalam khilafah Islam.
Dalam masyarakat kita apabila dikatakan sunnat
maka, tidak ramai yang mahu melakukan korban, walhal mereka mempunyai duit yang
banyak. Ini mungkin kerana menganggap apabila tidak melakukan perkara sunnat maka
tidak berdosa. Padahal ibadah ini adalah besar disisi Islam yang mempunyai
falsafah tersendiri yang agung. Wallahu a'lam..
Oleh: Ahmad Syahin
No comments:
Post a Comment