Thursday, January 7, 2010

Mahasiswa Mana Yang KO’







Mahasiswa ko, tapi bukan semualah,

Mahasiswa adalah peringkat yang paling baik untuk menggunakan seluruh kekuatan , untuk menuntut ilmu dan menyebarkan ilmu , mereka ko’ apabila ilmu yang mereka tuntut tersebut tidak disebarkan dengan seberapa segera , akibatnya lama kelamaan mereka akan ketinggalan dalam ilmu komunikasi , keyakinan dan penyampain .

Mahasiswa juga ko’ juga apabila tidak mampu untuk menguasai berbagai bahasa. Apabila tidak dapat menguasai bahasa mereka akan ketinggalan. Bahasa yang saya maksudkan ialah bahasa Arab dan Inggeris ini kerana, bahasa Arab jika kita tidak tahu maka semestinya kita akan kehilangan kekuatan disebabkan Ianya bahasa Agama yang sumbernya adalah Al-Quran dan Hadith Nabi Saw, Ini menyebabkan ilmu yang di miliki terhad kepada terjemahan dan sekiranya diberikan tanggung jawab untuk membela agama mereka tidak mampu dan hanya berdasarkan semangat yang tidak kekal.

Manakala Bahasa Inggeris pula adalah bahasa Ilmu pengetahuan yang tidak boleh dinafikan lagi, ia perlu untuk dimanfaatkan oleh mahasiswa untuk meneroka lebih dalam dalam pelbagai ilmu contohnya ilmu kepimpinan dan ilmu moden. Apabila tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris mereka akan menjadi penakut dikala orang ramai mampu berbahasa Inggeris.

Kekuatan sebenar mahasiswa

Kekuatan sebenar mahasiswa ialah banyak menggunakan panduan al-Quran dan Hadith Nabi saw , ini disebabkan ia datang dari Allah Swt yang mencipta sekalian Makhluk serta mengetahui hakikat makhluk tersebut Allah Swt berfirman :

"الا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير" (سورة الملك الآية14)

( Tidakkah Allah Yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya)? sedang ia Maha Halus urusan PentadbiranNya, lagi Maha mendalam PengetahuanNya! ).

Setiap isu yang timbul adalah urusan Allah Swt, dan di dalam al-Quran dan Hadith banyak pengajaran yang berbentuk jelas, betul dan umum untuk kita jadikan rujukan sebelum kita merujuk kepada tokoh-tokoh tertentu yang tidak dijamin oleh Allah swt. Tokoh –tokoh belum tentu betul apa yang mereka mampu hanyalah sekadar melakukan kajian. Ini kerana tokoh bukan menciptakan makhluk tetapi dikurniakan akal untuk berfikir tentang beberapa perkara yang mampu difikir. Janganlah kita menjadi ta’sub kepada tokoh-tokoh tertentu , sedangkan tokoh tersebut terkadang mereka pun tidak tahu adakah mereka betul atau salah.

Oleh demikian Urusan dan liku perjuangan diketahui oleh Allah Swt dengan Qadar dan ketentuan yang Allah tetapkan. Mahasiswa yang berpegang dengan Al-Quran dan Sunnah sahaja mahasiswa yang mapu ke hadapan , kehadapan sampai ke Syurga , intelektual sampai ke syurga dan menang –menang sampai ke syurga , bukan sahaja menang hanya menang pilihan raya kampus, bahkan menang lebih lagi dan jauh lagi iaitu sampai ke Syurga yang menjadi hakikat kehidupan .

..:: Matahari Bersinar Dan Panas Ketika Pagi Dan Matahari Akan Malap Dan Teduh Apabila Petang , Oleh Demikian Gunakan Kekuatan Muda Anda ::..

No comments:

Post a Comment