Wednesday, May 23, 2012

SIYASAH YANG PERTENGAHAN





Dlm Bukhari, ada hadith yg bleh menjadi panduan n ingatan kpd kita.. kitab Al-I'tisham bi al-kitab wa as-sunnah (6889), hadith riwayat drp Abu Said Al-Khudri, Nabi saw bersabda: 

عن أبي سعيد الخدري 
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:لتتبعن سَنَنَ من كان قبلكم، شبراً بشبر وذراعاً بذراع، حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم . قلنا: يا رسول الله ، اليهود والنصارى؟ قال: فمن

" kalian pasti akan mengikuti cara org-org sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta. bahkan jika mereka masuk ke dlm lubang biawak, kalian pasti akan mengikutinya. "kami bertanya, Ya Rasulullah, apakah mereka Yahudi dan Masrani?" beliau menjawab, "Siapa lagi?'

dari satu sdut org ini dikatakan ulama kertas, kerana terlamapau jumud atau literalis dalam siyasah. Dri sudut yg lain, org ni hamba pemikiran barat, kerana terlampau mengikut barat dalam siyasah.. 

Bg aku dalam bab ini kita kena sederhana, tidak adil jika kita hya fokus menegur ulmak ketas shj dan membiarkan org yg terlebih sehingga mjadi hamba pemikiran barat.. kna berhti2..

oleh: ahmad syahin

No comments:

Post a Comment