Saturday, November 24, 2012

EMPAT GOLONGAN KAFIR, YAHUDI YANG RAKUS




Dalam Al-Quran banyak menceritakan tentang golongan kafir. Apabila kita membaca Al-Quran golongan ini dijelaskan oleh Allah swt satu-persatu sifatnya dan kenapa mereka ingkar tidak beriman. Orang mukmin banyak beroleh manfaat jika mengenali golongan kafir ini. Jika kita lihat di dalam surah Al-Baqarah banyak menceritakan perihal orang Yahudi, manakala surah Ali-Imran pula banyak menceritakan perihal orang Nasrani. Cerita-cerita seperti ini menjadi pengajaran yang amat berguna kepada kita, terutama untuk mengenali golongan kafir. Golongan kafir yang disebut di dalam Al-Quran bukan terkena kepada kafir yang di zaman nabi sahaja, bahkan panduan untuk kita mengenali kafir yang ada pada zaman ini.

Gologan kafir sangat penting untuk kita kenali, ini kerana faktor pendorong kepada peperangan di dunia bukan atas dasar ekonomi semata-mata bahkan yang banyak faktor mendorong berlakunya peperangan dan konflik ialah disebabkan dorongan agama. Apabila satu golongan sudah mempunyai teologi bahawa membunuh orang Islam itu mendapat pahala seperti ajaran Yahudi maka harga orang Islam itu amat murah disisi mereka dan tidak hairan mereka boleh mengebom disana–sini orang Islam.

Golongan sesat dan kafir ini mengikut guru saya, boleh kita bahagikan kepada 4 golongan. Golongan–golongan ini sudah cukup untuk mewakili ajaran sesat yang ada di dunia sekarang. Empat jenis kafir yang sesat ini ialah 1.Yahudi, 2. Nasrani, 3. Musyrikin, 4.Munafiqin. Daripada empat golongan ini ada dua golongan yang keras terhadap orang Islam, dan ada yang lembut sedikit. Golongan yang keras ialah Yahudi dan Musyrikin, manakala golongan yang lembut sedikit ialah golongan Nasrani dan Munafikin. Banyak tempat di dalam Al-Quran menceritakan kekerasan dan sifat mereka, antara ayat yang boleh kita lihat ialah, firman Allah swt,       

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ. وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ. وَمَا لَنَا لا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَاءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ.

“Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persabahatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami ini orang Nasrani". Yang demikian itu disebabkan karena di antara mereka itu (orang-orang Nasrani) terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) karena sesungguhnya mereka tidak menyombongkan diri.”. ( Surah Al-Maidah: 82)

 “ Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Qur'an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Qur'an dan kenabian Muhammad saw.)”. (Surah Al-Maidah: 83). “ Mengapa kami tidak akan beriman kepada Allah dan kepada kebenaran yang datang kepada kami, padahal kami sangat ingin agar Tuhan kami memasukkan kami ke dalam golongan orang-orang yang saleh?"( Surah Al-Maidah: 84)

Kafir yang pertama yang keras terhadap umat Islam di dalam ayat ini ialah golongan Yahudi. Yahudi memang disebut di banyak tempat di dalam Al-Quran tentang kesesatan mereka dan permusuhan mereka keatas orang Islam. Yahudi sampai sekarang pun mereka adalah makhluk yang jahat, bumi Palestin diratah oleh mereka tidak henti-henti semenjak tertubuhnya negara Israil pada 1948. Sebahagian umat tidak mengambil berat dan tidak mengenali musuh mereka, terutama jika tidak membaca Al-Quran. Ada yang menganggap gologan kafir ini sama sahaja, walhal ia sangat berbeza sama sekali. Bahayanya kaum ini tiap-tiap kali kita solat kita menyebut golongan ini di dalam surah Al-Fatihah yakni golongan yang dimurkai. Merekalah yahudi, yang membunuh, merampas bumi umat Islam Palestin dan merancang protokol untuk menguasai dunia. Ia bermula dengan Palestin dan seterusnya akan menakluk dunia kesemuanya. Sehingga Hitler pun pada masa hidupnya membunuh yahudi di Jerman kerana kejahatan mereka.

Kafir yang kedua ialah Musyrikin. Golangan kafir ini juga termasuk kafir yang keras terhadap orang-orang Islam. Di dalam ayat dia atas mengabungkan antara golongan ini dengan golongan yahudi. Kafir musrikin ialah golongan kafir yang agamanya menyembah berhala. Musyrikin bermaksud orang-orang yang syirik kepada Allah, mereka menjadikan patung –patung sebagai sembahan selain daripada Allah swt. Kafir ini dizaman nabi saw di Mekkah adalah mejoriti. Nabi saw pada dakwahnya di Mekkah melakukan dakwah kepada gologan inilah. Namun kita dapati kuat sekali penentangan daripada gologan ini. Sehingga Nabi saw pernah diugut bunuh, diejek dan berlaku berbagai tentang kepada dakwah Nabi saw. Kafir ini tidak terhad kepada zaman itu sahaja bahkan boleh juga kita lihat dalam konteks zaman sekarang. Sebagai contoh umat Islam di Kashmir dibunuh oleh golongan Hindu, di selatan Thailend umat Islam yang minoriti pernah dibunuh oleh golongan Buddha, umat Islam etnik rohigya yang minority di Myanmar dibunuh oleh golongan penyebah berhala Buddha.

Kafir yang dekat sedikit dengan orang Islam yang disebutkan di dalam ayat Al-Quran disatas ialah gologan Nasrani. Kenapa demikian? Al-Quran menjawab bahawa dikalagan mereka ada gologan  “قِسِّيسِينَ “ yakni golongan pendeta yang mengkaji sungguh kitab, yang berpegang dengan kitab. Dan dikalagan mereka ada رُهْبَانًا  yakni gologan paderi-paderi (orang yang mengasingkan diri kerana Allah). Gologan paderi ini adalah ahli ibadat yang tidak mempunyai kepentingan dunia. Di akhir ayat ini Allah mengatakan bahawa  وَأَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ  karena sesungguhnya mereka tidak menyombongkan diri. Mereka berbeza dengan golongan Yahudi. Namun tidak semua juga Nasrani yang mudha terima Al-Quran, golongan yang mudah terima adalah seperti diceritan ayat Al-Quran tadi gologan yang jenis mencari kebenaran. Ini kerana hakikatnya Ajaran Nasrani ini berada dalam kesesatan dan kecelaruan, kitab mereka deselewing dan agama mereka sudah masuk perkara –perkara yang karut-marut. Oleh demikan tanggung jawab kitalah untuk dakwah mudah-mudahan golongan yang sesat seperti ini mudah menerima kebenaran. Di dalam ayat tadi gologan ini dekat dengan orang Islam berbanding gologan Yahudi dan Musurikin.

Kafir yang keempat ilah gologan munafik, mereka adalah golongan yang zahirnya Islam tetapi hakikat batin mereka adalah kafir. Secara zahir mereka berada dalam masyarakat Islam tidak nampak dengan jelas permushan mereka terhadap orang Islam. Mereka datang ke masjid untuk menunaikan solat, tetapi hati mereka Allah sahaja yang tahu bahawa mereka tidak beriman. Gologan munafik bukan tidak boleh menerima Islam kesemunya, mereka boleh terima tetapi mereka tidak boleh terima bahagian–bahagin tertentu di dalam Islam seperti hudud, qisas dan hukum-hukum lain. Kekafiran mereka adalah secara batin, penyakit ini disebut didalam Al-Quran bahkan bahaya mempunyai sifat munafik. Golongan ini lunak sedikit dengan orang mukmin berbanding gologan musyrikin dan yahudi.. Wallahu a’lam..

Oleh : Ahmad Syahin



No comments:

Post a Comment