Wednesday, May 13, 2015

MERENDAHKAN SUARA KETIKA BERZIKIR


Antara adab-adab berzikir dan berdoa yang disebutkan di dalam Al-Quran dan Sunnah ialah kita merendahkan suara ketika berzikir, serta tidak mengeraskannya. Firman Allah SWT:
وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ
“ Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.” ( Al-A’raaf: 205)
ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
“ Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas” ( Al-A’raaf:55)
Di dalam hadith sahih disebutkan,
عن أبي موسى قال كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في سفر فجعل الناس يجهرون بالتكبير فقال النبي صلى الله عليه وسلم أيها الناس اربعوا على أنفسكم إنكم ليس تدعون أصم ولا غائبا إنكم تدعون سميعا قريبا وهو معكم قال وأنا خلفه وأنا أقول لا حول ولا قوة إلا بالله فقال يا عبد الله بن قيس ألا أدلك على كنز من كنوز الجنة فقلت بلى يا رسول الله قال قل لا حول ولا قوة إلا بالله حدثنا ابن نمير وإسحق بن إبراهيم وأبو سعيد الأشج جميعا عن حفص بن غياث عن عاصم بهذا الإسناد نحوه
Dari Abi Musa katanya kami pernah bersama Nabi saw dalam satu perjalanan. Kemudian orang ramai mula mengangkat suara bertakbir, maka Nabi saw bersabda:
" Wahai sahabat-sahabatku kasihanilah dirimu sesungguhnya kamu tidak menyeru orang yang tuli, tidak juga orang yang tidak ada, Sesungguhnya kamu sedang menyeru tuhan yang maha mendengar lagi maha hampir, Dia bersama kamu” Aku pada saat itu berada di belakang beliau sambil mengucapkan: "Laa haula wa laa quwata illa billah", (Tidak ada daya dan kekuatan kecuali berkat bantuan Allah). Rasulullah saw. berkata: Wahai Abdullah bin Qais! Maukah kamu aku tunjukkan kepada salah-satu kekayaan surga yang tersimpan? Aku menjawab: Tentu, wahai Rasulullah. Beliau bersabda: Yaitu ucapan: "Laa haula wa laa quwata illa billah
( Sahih Muslim: 2704 Bab Keelokan Merendahkan Suara Ketika Berzikir)
Berzikir dengan cara merendahkan suara adalah asal bagi zikir, namun disana ada beberapa zikir yang dikecualikan seprti talbiah dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment