Wednesday, September 12, 2012

MENGURUS NALURI MANUSIA: SIFAT KASAR



Banyak hadith Nabi saw menyebut kelebihan berlemah-lembut dan banyak manfaatnya. Di dalam hadith yang sahih Nabi saw bersabda,

"من يحرم الرفق يحرم الخير".
“ Orang yang tidak diberikan sifat lemah lembut bererti tidak diberikan kepadanya kebaikan” (HR.Muslim)

Daripada Aisyah ra. Isteri Nabi saw, bahawasa Rasulullah saw. bersabda:

عن عائشة، زوج النبي صلى الله عليه وسلم؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال "يا عائشة! إن الله رفيق يحب الرفق. ويعطي على الرفق ما لا يعطي على العنف. وما لا يعطي على ما سواه".
“Wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut(berhalus) ia juga menyukai kelembutan. Allah akan memberikan kepada orang yang bersikap lembut sesuatu yang tidak diberikan kepada orang yang bersikap keras dan kepada yang lainnya”. (Shahih Muslim No.4697)

Bersifat lembut adalah dituntut dalam Islam dan banyak kebaikanya, Sifat ini mestilah ada pada orang mukmin. Namun tidak dinafikan bahawa sifat kasar itu juga perlu pada ketika-ketika tertentu. Di dalam Al-Quran disebutkan para sahabat terkadang ia mempunyai sifat tegas dan keras, jika berhadapan dengan musuh, sikap ini juga diiktiraf. Firman Allah swt:


مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ

“ Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia(sahabat) adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka” (al-Fath:29)

Firman Allah swt:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

“ Hai orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap tegas lagi keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui” ( Surah Al-Maidah:54)


Oleh: Ahmad Syahin




No comments:

Post a Comment