Monday, August 31, 2009

Merdeka Bukan Hanya Sekadar Laungan

Alhamdulillah Alllah Swt kurniakan kepada kita kemerdekaan yang ke-52 yang kita telah sambut pada tahun ini. Inilah nikmat yang besar yang Allah kurniakan kepada kita. Dalam kondisi kemerdekaan yang dirayai pada bulan Ramadhan ini juga merupakan peluang yang besar untuk kita memohon kepada Allah swt agar memberikan kepada kita kekuatan untuk terus-menerus berada dalam kemerdekaan.

Sebagai ummat Islam yang dikurniakan kemerdekaan ini perlulah bersyukur dengan sebanyak mungkin, berapa banyak kita lihat huru-hara yang terjadi sejak kebelakangan ini. Banyak nagara ummat Islam masih lagi dijajah oleh musuh- musuh Islam, serangan demi serangan yang berlaku. Kebelakangan ini dengan isu perniaagaan organ badan para syuhada Palestin, pergolakan dan pembunuhan yang berlaku di Selatan Thai, penindasan terhadap penduduk menoriti Islam di Xijiang baru-baru ini merupakan iktibar kepada kita yang berada dalam keadaan aman.

Asal perkataan merdeka ialah Merdeheka iaitu bebas daripada penjajah, kurungan, naungan dan lain-lain. Tetapi untuk merapatkan kita dengan Islam, saya petik apa yang disebut oleh Rib’i bin Amir, ketika dia berdiri di hadapan singgahsana Parsi dia menyebut :

“Allah telah mendatangkan kami, untuk mengeluarkan sesiapa yang Dia kehendaki, dari perhambaan sesama manusia kepada perhambaan kepada TUHAN Manusia, dari kesempitan dunia kepada keluasan akhirat, dari kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam,”

Pada saya inilah ta'rif yang paling tepat mengenai kemerdekaan untuk kita sebagai muslim. Saya rasa sekiranya kita memahami erti kemerdekaan sebagaimana yang ditakrifkan oleh Radi' Bin Amir dan mengaplikasikan dalam kehidupan kita tentu kita tidak di hinggap oleh unsur-unsur yang negatif yang merosakkan kita, menyesatkan kita, menyekat kebebasan kita dan sebagainya.

Kemerdekaan bukan sekadar dapat memerintah sahaja, sebagaimana yang difahami oleh sesetengah pihak bahkan ia lebih umum iaitu mengabdikan keseluruhan Aktiviti hidupan hanya kepada Allah Swt. Contoh pelopor kemerdekaan yang sebenar bukanlah tungku Abd Rahman yang di gelar bapa kemerdekaan, Bukan Jose Protasio Rizal di Filipina, bukan Sukarno di Indonisia , bukan Mahatma Ghandi di India.

Ini kerana kemerdekaan yang dibawa oleh mereka kepada masyarakat hanya dari sudut-sudut tertentu sahaja. Pelopor sebenar kemerdekaan secara menyeluruh ialah Nabi Muhammad Saw yang memperjuangkan kemerdekaan bagi Manusia, tidak terhad kepada bangsanya sahaja malah meliputi semua bangsa lain. Beliau juga telah mewujudkan masyarakat yang benar-benar merdeka dari semua sudut .

Pada mulanya beliau pernah ditawarkan dengan keamanan oleh Tan Sri Abu Jahal dengan tawaran tertentu, untuk memberikan kemerdekaan kepada Nabi, tetapi Nabi Saw menolak. Nabi Saw mempunyai prinsip wahyu yang tersendiri untuk memerdekakan ummat dari aspek material dan spiritual sebagaimana yang dikehendaki oleh agama.

Oleh itu kemerdekaan perlulah dengan kedua-dua aspek tadi. Sekiranya merdeka hanya dari sudut material, akan runtuh hancur apabila ditelan zaman, apabila digabungkan dengan dua unsur ini InsyAllah kemerdekaan akan terus kita kecapi. Inilah kemerdekaan yang sebenar yang dituntut oleh Islam dan yang boleh dikatakan sebagai merdeka.

Kemerdekaan dalam Islam ialah meletakkan agama di tempat yang tertinggi mengatasi sebarang agama dan ideologi yang lain selain daripada Islam. Allah berfirman bermaksud :

Dia-lah yang mengutus rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar agar dia memenangkannya di atas segala agama-agama meskipun orang musyrik membenci ( Surah Al-Saff ayat : 9 )

Ini diperkukuhkan dengan sabda Rasululllah Saw :

Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. ( Riwayat Baihaqi ) no. 11935 .

Inilah yang disebut sebagai merdeka , kalulah hanya merdeka menukar pemerintah dan tidak menukar ideologi seperti memaikai sistem pemerentahan sekular, nasionalis, makai konsep demokrasi sebulat-bulatnya ia belum merdeka lagi, ini kerana merdeka ialah merdeka keseluruhan sistem hidup dengan jalan yang Allah redha. kalau sekadar menukar mat salleh dengan melayu dengan dasar yang sama tidak ada apa-apa perbezaan pun, bahkan boleh dikatakan sebagai '' Penjajah kulit hitam tetapi berotak putih ".


Apakah penjajahan yang paling besar??

Penjajahan yang paling besar ialah penjajahan akidah dan minda. Negara kita sudah kali ke-52 Th merdeka, namun anasir-anasir penjajahan masih pekat di dalam masyarakat. Agama rasmi negarakita ialah Islam, tapi kita tidak memperaktikkan dalam perundangan secara menyeluruh.

Kita masih mengambil produk -produk barat, menggunakan sistem ekonomi barat, menggunakan sistem riba, mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat. Masih ada unsur perpecahan dan sebagainya .

kenapa terjadi sebegini?? ini kerana kita dijajah dari dalam, iaitu dari minda yang menyebabkan menteliti kita berubah. Sekiranya penjajahan berlaku dari luaran ramai yang mempunyai mata dapat melihat, tetapi disebabkan penjajahan yang dilakukan dari dalam ini lah hanya mereka yang mempunayi ilmu dan kesedaran sahaja yang mapu untuk menetangnya.

Ungkapan medeka!! merdeka !! saya merdeka ' tapi pakainya pakain penjajah, hidupnya hidup penjajah. Dan sememangnya penjajah itu masih ada dan terus berjalan dalam kehidupan kita, keluarga kita dan masyarakat kita.

Agenda Rasulullah membawa Islam sampai dihalau, dihalang, disekat, dikecam dan sebagainya, ialah bertujuan untuk membebaskan masyarakat yang jahiliyyah yang memperhambakan diri kepada selain Allah, pada masa yang sama Nabi kita ialah orang Arab dan penjajahan pun dilakukan oleh orang Arab. Jahiliyyah yang ditakrifkan oleh para ulama iaitu " masyarakat yang telah hilang dari mereka kemanusian manusia " dan merekainilah yang saling bertukar ganti zaman ke zaman.

Ini jelas penjajahan yang paling besar ialah penjajahan Aidealogi. Oleh demikian sekiranya takbir kemerdekaan telah lama kita laungkan, nyayian kemerdekaan telah lama kita hafal dan bendera Malaysia telah lama kita kibar. Satu perkara lagi yang perlu kita buat ialah, sebagaimana datuk nenek kita telah menghalau penjajah British, Jepun, Belanda, Bintang tiga, portugis dan lainya, kita perlu mengambil semangat ini untuk kita terus menyambung tradisi datuk nenek kita menentang semua sekali penjajahan yang masih berlaku bahkan lebih teruk pada hari ini.