Monday, August 10, 2009

Kepentingan Kepimpinan Dan Dakwah Mahasiswa

Oleh:
Ahmad Zakir bin Mohd Amin
YDP JPP IPG Kampus Sultan Abdul Halim,
Sungai Petani, Kedah.


Mahasiswa
merupakan golongan pelajar peringkat tinggi yang menuntut di mana2 Institusi Pengajian Tinggi Tempatan mahupun swasta ataupun di luar negara dalam pelbagai ilmu.

Kepimpinan
sejenis hubungan perilaku manusia, pengaruh, daya tindakan serta penghalangnya ke arah matlamat yang tertentu dengan cara yang boleh menjamin kepatuhan, kepercayaan dan penghormatan.

Dakwah
Bahasa ~ Seruan kepada sesuatu iaitu galakkan melakuakn sesuatu.
Istilah ~ Dakwah ilaLlah, seruan supaay beriman kepada Allah s.w.t.


Risalah
Kita membawa Islam bukan untuk diri sendiri sahaja, malah memanfaatkan orang lain. Bukan sekadar Muslim biasa...!

As-Syahid Syed Qutb ketika menyatakan bahawa kita akan merasa sempit seandainya kita mengatakan bahawa perjuangan ini kitalah yang memulakan dan mengakhirkannya......
Tetapi kita tidak akan merasa sempit apabila kita yakin dan percaya bahawa kita adalah penerus kepada satu-satu perjuangan.

Bekalan buat perjalanan yang jauh..

~ cita2 yang tinggi

~ keazaman yang berpanjangan

~ persiapan mental

~persiapan rohani


Inilah saya, anda siapa?

Saya adalah seorang pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni.

Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia berseru: Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekelian alam, tiada yang mempersekutuiNya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya adalah seorang yang menyerahkan diri.


INILAH SAYA, ANDA

PULA SIAPA?


Hadis Nabi yang bermaksud :

“ Hampir-hampir kamu akan dibaham umat selain kamu seumpama meratah makanan di dalam hidangan.Bangun sahabat bertanya : “ adakah bilangan kami ini sedikit wahai Rasulullah?” Jawab Baginda s.a.w, “ Bahkan bilangan kamu ramai tetapi kamu umpama buih yang dibawa arus, Allah menarik rasa gerun musuh terhadap kamu lalu mencampakkan dalam hati kamu penyakit al-wahnu’. Sahabat bertanya: “Apakah penyakit al-wahnu?”.Jawab Nabi s.a.w: “Cinta dunia dan takutkan mati …”.


Kenapa Anda (Pemuda Muslim) ?

  1. Pemuda harapan umat
  2. Pemuda agen perubahan
  3. Pemuda merupakan 7 golongan yang mendapat naungan Allah.
  4. Pemuda fokus isme & ideologi dunia.
  5. Pemuda Hari Ini Pemimpin Hari Esok


Siapakah Kita ?

¡ Great people talk about ideas.

¡ Average people talk about events.

¡ Small people talk about other people.


No comments:

Post a Comment