Thursday, June 21, 2012

TAHALUF SIYASI DENGAN SYIAH






Sehari dua yang lepas apabila sinar harian membuat liputan tentang kesesatan syiah dan ramai yang menyerang mereka akhirnya Syiah Malaysia merasa tidak senang.  Wakil syiah Malaysia Kamilzuhairi menyatakan Isu konflik di Syiah-Sunni juga tidak timbul kerana pengikut Syiah di negara ini menganggap pengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai 'adik-beradik'. Inilah permulaan taqiyyah mereka.

Kebangkitan Syiah pada masa sekarang tidak dinafikan lagi, penyebar ajaran ini begitu kuat cuma tidaklah terlalu zahir kerana merekalah orang yang paling pandai berpura-pura. Apabila komuniti mereka ramai, maka mulalah mencetuskan huru-hara, itulah yang berlaku di mana-mana. Syiah ini boleh masuk di mana-mana  saja kerana merekalah paling pandai bermunafik.

Di sepanjang sejarah tidak ada yang baik dari mereka, mereka bermusuh dengan Sunni lebih daripada bermusuh dengan Yahudi. Kita bimbang dengan ajaran ini kerana mereka mengajak dari tauhid kepada syirik, dari Islam kepada kufur, dari taat kepada maksiat. Mereka mempunyai propaganda tersendiri sebagaimana Zionis mempunyai propaganda.

Dalam siyasah, apa yang malang ramai yang tidak tahu, apakah boleh bertahaluf siyasi dengan syiah? Yakinkah kita tentang keikhlasan mereka, sedangkan prinsip perjuangan merekapun sudah salah. Oleh demikian sudah banyak usaha taqrib dengan syiah, tidak juga membuahkan hasil, bahkan mereka dengan senyap-senyap menghentam Ahli Sunnah. Oleh itu dua perkara saya catat untuk menjadi tatapan tentang Syiah dalam politik negara:

1. Tahaluf Dengan Syiah
Mungkinkah kita bertahaluf siyasi dengan Syiah? merekalah yang disebut oleh ulama’ besar sebagai golongan munafik. Di dalam Al-Quran Allah bayak mencela golongan ini berbanding golongn kafir. Allah swt meyuruh kita berhati-hati dengan golongan ini. Di dalam kitab-kitab syiah menyebut tidak ada iman bagi mereka yang tidak bertaqiyyah, wajib setiap syiah untuk bertaqiyyah menyembunyikan kekufuran.

Tidak mustahil mereka masuk bertahaluf dengan kita tanpa apa-apa matlamat. Dalam sejarah Syiahlah golongan yang paling licik memusuhi sunni sehingga halal darah sunni bagi mereka, adakah kita mudah terpedaya dengan mulut manis golongan ini yang hanya pandai melaung-laungkan kebebasan dan menolak kezaliman?

Mereka juga, ibarat duri dalam daging, musang berbulu ayam, jika kita percaya kepada mereka kita telah terperangkap. Ramai lagi tokoh-tokoh kita yang sunni yang boleh diangkat untuk menjadi pemimpin, takkan kita mahu bertahaluf dengn syiah? Persoalanya mungkinkah kita berjaya dengan bermasyuarat dengan musuh kita.

Konsep politik sunni amat berbeza dengan politik syiah. Mereka tidak menerima khalifah kita yang kita namakan khulafa’ Ar-Rasyidin. Yang mereka terima ialah Saidina Ali. Konsep politik mereka lebih kepada Imamah dan keturunan saidina Ali dan mereka Wala’ kepada Imam 12 mereka yang dikatakan maksum. Politik kita jauh berbeza dengan mereka tidak mungkin kita dapat bersama mereka kerana politik mereka terlalu jauh perbezaan. 

2. Aulawiyyat Usul Dari Furu’
Kita kena jelas matlamat perjuangan kita mestilah berdasarkan tauhid yang betul. Jika ditinjau dari sudut keutamaan kita mestilah mengutamakan usul dari furu’. Usul ialah perkara yang berkaitan dengan keimanan dengan Allah swt, iman dengan malaikat, kitab, rasul dan hari akhirat, ia adalah rukun iman sebagaimana diterangkan Al-Quran. Al-Quran menekankan iman dahulu sebelum mengerjakan amalan zahir yang lain, Firman Allah swt :

“ Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi (Al-Baqarah: 177)

 Tidak ada makna jika kita sama dengan sosialis, komunisme dan lain-lain yang setakat memberi kebaikan kepada rakyat dari sudut material, tetapi matlamat mereka hanya dengan tujuan kebendaan. Begitu juga dengan ajaran syiah, segala tindak tanduk mereka akan lahir dari keyakinan. Keyakinan syiah sangat memusuhi sunni, ini adalah ancaman kepada sunni. Kerana itu, Nabi saw berdakwah di Mekkah bukanlah terus menyeru kepada politik, Nabi saw terlebih dahulu menyeru kepada akidah yang betul. Oleh demikian sekiranya kita meninjau dari sudut aulawiyyat, akidah atau keimanan mestilah kita dahulukan daripada siyasah. Jika orang mendahulukkan siyasah daripada urusan akidah tentu sekali salah.

Akhirnya, sepatutnya kita lebih dahulu meletakkan kita orang ASWJ daripada kita orang parti Islam. Ini kerana ASWJ menyangkut hal berkaitan dengan akidah yang terlebih penting dari politik, mankalah parti Islam bayak berkait dengan siyasah yang rendah sedikit kedudukanya berbanding akidah walaupun kedua-duanya urusan besar. Sahabat Nabi Radiallahuanhum juga banyak berbeza dari sudut politik tetapi dari sudut keimanan mereka semuanya sama. Bukanlah maksud mahu merendahkan politik kita, tetapi kita mesti memahami fiqh aulawiyyat, yang manakah lebih tinggi antara kedudukan akidah dan politik? Manakah yang lebih besar konfllik antara UMNO dengan parti Islam? atau SUNNI dengan SYIAH? Inilah yang dikatakan Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi "konflik Syiah dan Ahli Sunnah Wal Jamaah lebih rumit daripada konflik Umno dengan PAS".

Oleh: Ahmad Syahin



No comments:

Post a Comment