Friday, April 12, 2013

BERDOA DAN RUQYAH DISAAT DISIHIR ORANG




Dalam masalah kemudharatan sihir Allah mengatakan,


وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ 


" Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudarat dengan sihirnya kepada seorang pun kecuali dengan izin Allah" (Al-BAqarah:102)




Oleh demikian untuk mengelakkannya perlu banyakkan doa kepada Allah swt bukan cari bomoh yang sesat  yang akhirnya tidak selesai-selesai bahkan terkadang semakin teruk. Kerana hakikatnya kita minta kepada makhluk, minta tolong kepada jin yang juga mempunyai kelemahan.

Kita tidak ada keselamatan dari belenggu dan godaan syaitan kecuali dengan terus-menerus meminta pertolongan kepada Allah swt, melaksanakan apa yang diredainya, berlindung hati kepadanya  dan penerimaan  terhadap ketetapannya, firman Allah:

إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ


“ Sesungguhnya hamba-hamba-Ku tidak ada kekuasaan bagimu terhadap mereka, kecuali orang-orang yang mengikut kamu, yaitu orang-orang yang sesat” ( Al-Hijr:42)

Saudaraku ingatlah Anjing yang jahat tidak akan takut kepada anjing yang lain, kalau takut pun kurang takutnya. Anjing ini ia akan tidak berani hanya dengan tuanya bukan dengan anjing juga. Begitu juga jin sihir ia akan kalah jika kita meminta pertolongan daripada Allah swt untuk melawannya, ini kerana Allah tuhan semesta Alam yang akan tunduk kepadanya semua makhluk samaada dengan kemahuan atau paksaan..


وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ


"Hanya kepada Allah-lah sujud (patuh) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri atau pun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayangnya di waktu pagi dan petang hari" (AL-RAD: 15)


Orang yang meminta tolong kepada bomoh yang menggunakan jin, ia tidak akan selesai masalahnya. Kalau selesaipun ia tidak membawa kebaikan, baik kepada bomoh atau kepada pesakit. Dalam surah Al-Jin dinyatakan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan.



Oleh: Ahmad Syahin


No comments:

Post a Comment