Kegeringan Abu Talib semakin menekan, tidak berapa lama beliau pun meninggal dunia,
kematian beliau adalah dibulan Rejab' tahun kesepuluh kebangkitan Rasulullah, iaitu enam
bulan selepas keluar dari pengepungan di lorong Abi Talib, ada pendapat yang menyebut beliau
meninggal di bulan Ramadhan tiga hari sebelum kewafatan Khadijah (r.a).
Di dalam sahih Bukhari hadis yang diriwayatkan dari al-Musayyab:
Bahawa Abu Talib ketika
hampir kewafatannya beliau telah dihadiri oleh Rasulullah di sampingnya juga Abu Jahal, di sini
Baginda menyeru Abu Talib: Wahai ayahanda sebutlah "lailahaillallah" satu kalimah yang boleh
ku berhujah dengannya di hadapan Allah esok. Kata Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umaiyah:
Wahai Abu Talib: Mahu kau tinggal agama bapa kau Abdul Muttalib? Beginilah keadaan mereka
berdua, tarik menarik Abu Talib ke pihaknya, akhirnya Abu Talib menyebut: Aku di dalam
agama Abdul Muttalib bersama dengan hembusan nafas terakhir, di ketika itu Rasulullah
berkata: Sesungguhnya akan ku beristighfar untuk kau selagi mana aku tidak ditegah berbuat
sesuatu untuk kau. Di masa itu turunlah wahyu Allah:
Tidaklah dibenarkan bagi Ndbi dan orang yang beriman, meminta ampiin bagi orang yang
musyrik, sekali pun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang
musyrik itu adalah ahlineraka.
(at-Taubah: 113)
Dan turun juga ayat:
Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada
sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam),
(al-Qashas: 56)
Tidak perlu untuk menjelaskan lagi bagaimana Abu Talib ini merupakan penjaga dan benteng
kepada Rasulullah, hingga dakwah Islamiah boleh bertahan di sebaliknya, dari serangan kaum
sufaha dan elit, tetapi beliau tetap dengan agama datuk moyangnya, sesungguhnya beliau
gagal di sisi Allah.
Di dalam sahih al-Bukhari satu riwayat dari al-Abbas bin Abdul al-Muttalib
yang berkata kepada Rasulullah: Kau tidak boleh memanfaatkan bapa saudara mu itu, beliau
mempertahankan dan membela kau, kata Rasulullah: Beliau di hujung api neraka, kalau tidak
kerana aku, sudah pasti di lapisan terbawah api neraka.
Dari Abi Said al-Khudri, meriwayatkan, bahawa beliau mendengar Rasulullah menyebut tentang
bapa saudaranya, dengan sabdanya yang bermaksud:
"Semoga syafaat ku boleh memanafaatkan beliau di hari Qiamat nanti, beliau diletakkan di
hujung api neraka sampai membakar dua tumitnya "
Al-Raheeq al-Makhtum
Syeikh Safy al-Rahman al-Mubarakfuriyy
Ahmad_Syahin@yahoo.com
No comments:
Post a Comment