Monday, April 26, 2010

MUDAH MENGALAHKAN YANG SUSAH




فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

1. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

2. Sesungguhnya selepas kesukaran itu kemudahan.

Hamka Dipenjara

Penulis tafsir ini ( Dr Hamka ) sendiri mendapat pengalaman besar sekali untuk meresapkan intisari ayat ini seketika ditahan dua tahun empat bulan dengan secara kezaliman dan sewenang-wenang. Itu adalah kesulitan!

Kalau saya bawa bermenung saja kesulitan dan perampasan kemerdekaanku itu, maulah rasanya diri ini

gila. Tetapi akal terus berjalan; maka ilham Allah pun datang. Cepat-cepat saya baca al-Quran, sehingga pada 5 hari penahanan yang pertama saja, 3 kali al-Quran khatam dibaca. Lalu saya atur jamjam

Buat membaca dan jam-jam buat mengarang tafsir al-Quran yang saya baca itu. Demikianlah hari

berjalan terus dengan tidak mengetahui dan tidak banyak lagi memikirkan bilakah akan keluar.

Akhirnya setelah terjadi kekacauan politik gara-gara Komunis pada 30 September 1965 itu dan di bulan

Mei 1966 saya dibebaskan, saya telah selesai membaca al-Quran sampai khatam lebih dari 150 kali

dalam masa dua tahun, dan saya telah selesai pula menulis Tafsir al-Quran 28 Juzu'. Karena 2 Juzu' 18

dan 19 telah saya tafsirkan sebelum ditangkap dalam masa dua tahun. Dan kemudian itu pada tahun

1968, atau 1387 hijriyah saya dan almarhumah isteri dapat naik haji. Kami bawa pula anak kami yang

kelima, Irfan. Lebih dari separuh belanja perjalanan kami bertiga beranak ialah dari hasil honorarium

(royalty) Tafsir Al-Azhar Juzu' 1.

Ada penafsiran bahwa "Sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Lihat Terjemahan Al-QuranKementerian Agama hal. 1037). Dia mengartikan ma`a dengan ba`da; beserta dengan sesudah.( tafsir Al-Insyiraah )

Umar Bin Khathab dan Tentera Rom

Maka tersebutlah di dalam kitab al-Muwaththa' Imam Malik, di dalam Kitab pada menyatakan Jihad,

suatu riwayat demikian bunyinya:

"Dari Zaid bin Aslam, berkata dia: "Abu `Ubaidah bin Jarrah menulis surat kepada Umar bin Khathab yang isinya menerangkan bahwa suatu Tentera Rum yang sangat besar telah siap akan menyerang mereka, kekuatan tentara itu amat mencemaskan." Surat itu dibalas oleh Saiyidina Umar bin Khathab, di antara isinya; "Amma Ba'du; Bagaimana jua pun kesukaran yang dihadapi oleh orang yang beriman, namun Allah akan melepaskannya jua dari kesukaran itu, karena satu 'usrin (kesulitan) tidaklah akan dapat mengalahkan dua Yusran. ( tafsir Al-Insyiraah )

Kata- Kata Hikmat Prof Dr Hamka

“Peluang yang besar itu datang secara tiba-tiba……. datang tidak menentu masa…… datang disaat kita kesempitan atau kesusahan.Nilailah peluang itu dengan secara bijaksana. Rebutlah peluang yang besar itu, kerana peluang yang besar itu boleh berlalu dengan tiba-tiba. Jangan jadikan Seribu Alasan untuk tidak merebut peluang yang besar itu!”

Oleh : ahmad_syahin

( Tambahan Nota kuliah 25.4.10 K.Bongor )





No comments:

Post a Comment