Sunday, April 24, 2011

BERFIKIR TENTANG KEJADIAN MANUSIA






وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن سُلالَةٍ مِّن طِينٍ. ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ. ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ . ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ . ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ .


Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. 13. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). 14. Kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik. 15. Kemudian, sesudah itu, Sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati. 16. Kemudian, Sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat. ( Al-Mu’minun : 12-16 )


Penciptaan manusia begitu unik, ia melalui proses bertingkat-tingkat. Di dalam Al-Quran jelas disebutkan hal ini kira-kira 1400 tahun yang lalu. Manusia di zaman itu tidak berfikir lagi untuk mengkaji tentang kebesaran tuhan ini, pun begitu setiap apa yang datang kepada mereka, mereka beriman, dengar dan taat. Kemudian pada zaman modern datanglah saintis mengkaji perkara ini. Hasilnya ia tidak bercanggah dengan sains di zaman modern. Lihatlah betapa besarnya ciptaan Allah swt yang menjadi keajaiban bagi orang yang mahu berfikir. Oleh demikian tuhan sangat mengkritik keras mereka yang tidak mahu berfikir, firman Allah :


وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ


“ Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai. ( Al-A’raf “ : 179 )


Pertama Allah swt menciptakan mansuia dari tanah, Allah tidak menciptakan manusia dari emas , berlian, perak dan lain-lain. Begitu hebat ciptaan Allah terselit seribu satu erti bahawa manusia adalah makhluk yang sangat hina, malah kemudian manusia juga diciptakan daripada setitis air mani, begitulah ungkapan Allah swt yang maha pencipta. Kemudian Allah jadikan manusia berkembang hebat di dalah rahim Ibu sehingga cukup sembilan bulan maka lahirlah insan yang bernama manusia. Akhirnya manusia dilahirkan di dunia, di diberikan kelebihan berbanding makhluk yang lain, bahkan di antara manusia sendiri terdapat kelebihan-kelebihan masing-masing. Firman Allah :


وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً


“ Dan Sesungguhnya Telah kami muliakan anak-anak Adam, kami angkut mereka di daratan dan di lautan, kami beri mereka rezki dari yang baik-baik dan kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang Sempurna atas kebanyakan makhluk yang Telah kami ciptakan. ( Al-Isra’ Ayat : 70 )


Ramai yang mempercayai kejadian manusia yang bertingkat-tingkat tersebut, bahkan semua saintis samada yang muslim atau non-muslim, mereka menyetujui dan tidak bercanggah dengan realiti kajian sains modern. Apa yang perlu diperhatikan, ayat tersebut (surah al-mu’minun 12-16) tidak terheti setakat itu sahaja. Di akhir ayat tersebut tuhan meyakinkan kita bahwa selepas kematian, kita akan dibangkitkan semula di hari Akhirat. Jika ayat tentang kejadian manusia ramai yang percaya tentang kenyataan tuhan, maka tidak ada alasan untuk tidak percaya akan bangkit di hari Kiamat, firman Allah swt :


ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ


“ Kemudian, Sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat.” ( Al-Mu’minun : 16 )


catatan, ahmad syahin

No comments:

Post a Comment