Sunday, April 10, 2011

PENDEKATAN HASSAN AL-BANNA TERHADAP KHILAF



Al-Banna mencatatkan dlm Muzakkirat nya tntang kisah beliau menyampaikan kuliah agama ktka beliau berumur dua puluhan tahun. Beliau mnyampaikn kuliah trsebut antar maghrib dgn isyak d satu sdut d sbuah msjd kcil.stlh skalian wktu, kuliah tersbut tlh mndpt perhatian dan hadirin yg hadir brtmbh. Termsuk juga yg hadir adlh d klngn mrk yg mnyimpan skap dan pndirian lama dlm mslh khilaf dan suka mmbngkitkn api perbalahan.


Shigga pd suatu mlm, al-Banna mrsakan trdpt satu kelainan trhadap hdirin yg hadir. Seolah-olah terdpt perbezaan kelompok antra para pndngr trmasuk tmpt dduk mrk.Pd mlm trsebut, belum sempat al-Banna mmulakn kuliahnya, tiba2 bliau dajukan soalan : “apakah pndangan ust tntng mslh tawassul?”


Maka al-Banna mnjwb : “Wahai saudaraku, aku brpndngn engkau bkn brmksud mahu brtnya tntng mslh ini shj, ttp engkau jga mahu brtnya ttg slwt slps azan, mmbca surah al-Kahfi pd hari Jumaat, lafaz siyadah Rasul dlm tasyahhud, bgaimna kdudukn ibu bapa Nabi SAW d akhirat, samapai atau tdak bcaan al-Quran kpd si mati, adakah perkumpulan2 yg dbina oleh ahli tarikat itu maksiat atau qurbah”. Dan pelbagai mslh lg.


Al-Banna sngja mnyenaraikn smua prkara2 khilaf trsebut yg tlh mnyalakn api fitnah sjk skian lama shgga mmbuat llki pnyoal itu trsentak. Lalu llki itu mnjwb : “ya, aku mhukn jwpn ats ksemua soalan itu!”.


Lalu al-Banna mnjwb: “Wahai saudaraku, aku bknlah sorg alim, ttp aku sorg guru bndr yg mnghafaz sstngh ayt al-quran dan sstngh hadith nabidan mngetahui bbrapa hokum agma stlh mrujuk kpd kitab2. Lalu aku mnawarkn diri utk mngjrkn ilmu itu kpd org ramai. Maka skiranya engkau brtya kpdku soalan yg trkeluar drpd apa yg aku tahu maka engkau tlh mnyukarkn aku, sdgkan ssiapa yg mngtakan aku tdk tahu mka dia jg tlh brfatwa. Skiranya engkau mrsa puas dngn apa yg aku smpaikn, dan mlihat pdnya ada kbaikan, maka dngarilah ia. Sekiranya engkau ingin mngtahui lbih lnjut maka brtnylah kpd para ulama yg pakar selainku. Mrk mmpu mmberikn ftwa trhadap apa yg kamu mahu. Adapun aku, maka inilah kadar ilmuku, ssngguhnya Allah tdak mmberatkn k eats ssorg mlainkn apa yg dushakn”.


Itulah jwpn al-Banna kpd llaki trsbut dan llaki itu pd hakikatnya tdak mndpt apa2 jwpn drpd al-Banna. Namun dngn ucapan al-Banna itu para hdirin atau kbnykan mrk mrsa brpuas hati. Lalu dngn ksempatan yg ada al-Banna mneruskan ucapannya dgn brkata: “Wahai saudara-saudaraku, aku amat mngetahui bhwa saudara yg brtny td, trmsuk jga rmai d klngn kalian, tdak brmaksud drpd soalan seumpama itu mlainkan hnya ingn mngetahui, drpd kumpulan mnkah pngajar baru ini? Adakan drpd kmpulan Syeikh Musa atau kmpln Syeikh Sami’?! Ssngguhnya pngetahuan ini tdak mmbrikan apa2 mnfaat kpd kamu, sdgkan kamu tlh mnghabiskn masa dlm keadaan ftnah slma lapan tahun dan ckuplah skadar itu. Kesemua mslh2 ini tlh dperselisihkan oleh umat islam sjk ratusan tahun dan mrk trus brselisih pndpt shgga ke hari ini, namun Allah SWT redha kpd kita untk brkasih syg dan brsatu padu srta mmbnci untuk kita brselisihan dan brpecah-belah. Maka aku ingn mngajak kamu smua brjanji dgn Allah SWT utk mninggalkan smua prkara2 ini skrng, dan brsngguh2 utk mmplajari asas2 agma dan kaedah2nya, beramal dgn akhlaknya, klebihan2nya yg umum dan ptunjuk2nya yg dsepakati. Dan mndirikn sgla kwajipan dan sunat serta mninggalkan sikap mmberat2kn dan trlalu rigid spy hati mnjd suci. Dan spy mnjd tjuan kita smua utk mgetahui kbnaran, bkn hnya krn skadar mahu mmnangkan satu pndangn. Ktka itu, kita mmpelajari ksemua ini brsama dlm keadaan kasih syg, kepercayaan, kesatuan dan keikhlasan. Aku brharap kamu trimalah pndangnku ini agar ia mnjd prjanjian ssama kita utk brbuat demikian”.

Al-Qaradhawi, Yusuff(1995), Fi al-Fiqh al-Awlawiyyat, Qahirah:Maktabah Wahbah, ms266-267

Dpetik oleh Izzuddin Amin dari

KACAMATA MELAYU-Muhammad Mujahid-fellow MANHAL PMRAM-,ms 61-63

Kaherah, sabtu, 5 jamadil awal, 12.06p.m

No comments:

Post a Comment